چکیده:
هدف: پرورش خلاقیت هنری، زمینهسازی برای تولید محتوای هنری همخوان با ارزشهای اسلامی- ایرانی و وسعتبخشی به ذائقۀ هنری، از اهداف تعلیم و تربیت به شمار میآید. با توجه به آنکه یکی از اهداف بنیادین انقلاب اسلامی، اشاعۀ همهجانبۀ تربیت اسلامی در جامعه است، عنایت به تمامی ابعاد تربیت و از آن جمله تربیت هنری، امری بایستۀ اهتمام میباشد. نظر به تأثیرگذاری وافر تربیت هنری بر ارتقای فرهنگی کشور، تبیین خط مشیهای ترسیم شده توسط بنیانگذار انقلاب اسلامی(ره)، ضرورت دارد. روش: این نوشتار با روش تحلیلی- استنباطی، پس از تبیین موضوع «تربیت هنری» به عنوان یکی از موضوعات نوین در آثار فلاسفۀ تعلیم و تربیت، اهداف، اصول و مبانی تربیت هنری را در پرتوی آرا و نظریات امام خمینی(ره) بررسی میکند. یافتهها: هنر به عنوان یک محتوای فرهنگی و یک ضرورت در روند تکامل اجتماعی، به برقراری رابطۀ معنادار میان مفاهیم، تحول در ساختارهای شناختی قبلی و انتقال یادگیری در بسترها و بافتهای جدید میپردازد. تربیت هنری به فرایند افزایش رشد مهارتهای فکری و شناختی و تولید ایدههای نوین گفته میشود و یکی از مهمترین کارکردهای نظام آموزشی پیشرو به شمار میآید و به شکلگیری هویت فرهنگی، رفتارسازی در جامعه، هدایت افراد به سوی هنجارها و تکوین معرفتی منتقد میانجامد. نتیجهگیری: اخلاقمحوری، دینمداری، استقلال فکری و توجه به مصالح ملی، از جایگاهی بنیادین در خوانش امام خمینی(ره) از تربیت هنری برخوردارند
Objectives: The present article aims at clarifying art education from view point of the founder of Islamic revolution of Iran imam Khomeini. Fostering the artistic creativity and artistic production in line with the values of Islamic-Iranian and developing the artistic taste is one of the goals of education. Given that one of the fundamental objectives of the Islamic Revolution، the spread of Islam in society is an all-round education، paying attention to all aspects of education، including arts education، as an effort is necessary. Due to the great influence of artistic education in the promotion of our culture and explaining the policies drawn up by the great founder of the Islamic Revolution (RA) is necessary.
Methods: The method of the paper is analytical method، after clarification of "art education" as one of the new subjects in the works of philosophers of education، objectives، and principles of art education in light of the views of Imam Khomeini (RA) review.
Results: Art is considerd as a cultural content and a necessity in the process of social development، to establish meaningful relationships between concepts، structures prior knowledge transformation and transfer of learning in a new context and artistic growth process thinking skills.
Conclusion: Ethical، religious orientation، independence of thought and attention to national interests، fundamental place in the reading of Imam Khomeini enjoyed the artistic education. In this context، artistic education، an essential tool for the success of Islamic education and the purification of art diversion، corruption، isolation، rigidity، also sees the development of critical knowledge
خلاصه ماشینی:
روش: این نوشتار با روش تحلیلی- استنباطی، پس از تبیین موضوع «تربیت هنری» به عنوان یکی از موضوعات نوین در آثار فلاسفۀ تعلیم و تربیت، اهداف، اصول و مبانی تربیت هنری را در پرتوی آرا و نظریات امام خمینی(ره) بررسی میکند.
در این سیر تطور، اندک اندک هنر به عنوان یک محتوای فرهنگی و نیز یک شکل و زبان در خدمت انسان و یک ضرورت در روند تکامل اجتماعی، برای بیان احساسات و افکار فردی و اجتماعی مد نظر قرار گرفت(فیشر، 1354: 8).
(نواب، 1393: 20) Art Education صاحبنظران علوم تربیتی نیز بر لزوم ورود تربیت هنری به نظام آموزشی تأکید کردهاند.
در مقابل جریانهای سکولار هنری ترویج یافته در غرب که به جای الزام هنرمند در صدور پیام اجتماعی، صرفا بر خلق آثاری لذتآور و برانگیزاننده از جهت احساسی دنبال میشود(دووینیو، 1379: 121)؛ هنر در اندیشۀ امام خمینی، از یک سو با هدف ارتقای معنوی و تربیت مخاطب و از سوی دیگر، متعهد به دین و در خدمت مصالح کشور است.
یکی از مبانی تربیت هنری از دیدگاه حضرت امام(ره)، استقلال فکری است.
(معین، 1387: 43) حضرت امام(ره) توجه به محتوای هنری را زمینهساز تربیت جوانان میشمرند و میفرمایند: «مجله باید در خدمت کشور باشد.
(افلاطون، 1368: 176) در نگرش اسلامی نیز برای تهذیب هنر باید هنرمند تربیت شده باشد و این تربیت، افزون بر جهات فنی، متوجه جهات اخلاقی و انسانی است.
Tehran: the Development of Art Education.
What, Why and How of Public Education Art. Tehran: the School.