چکیده:
شهر تبریز از دیرباز یکی از کانونهای مهم در عرصه فعالیتهای فرهنگی، سیاسی و نظامی ایران بوده است. در عصر قاجار نیز، بهدلیل حضور افراد صاحبنظر و دارای اندیشه پیشرو، صنعت چاپ ابتدا در تبریز رونق گرفت و سپس در شهرهای دیگر ایران رواج یافت. در این مقاله ابتدا به تاریخچه ورود چاپ به تبریز پرداخته شده و سپس همگامی میرزا علی فلی خویی و استاد ستار، دو هنرمندی که همگام با فنون عصرشان به تصویرگری کتب چاپسنگی پرداختند، مورد بررسی قرار گرفته است.
آقا محمدخان قاجار «حکومت مرکزی مقتدری» در ایران پیریزی کرد و تهران را پایتخت قرارداد. از فعالیتهای شخصی او در زمینه هنر میدانیم که گهگاه دو تار مینواخت، ولی فرصت پرداختن به امور هنر و ادبیات را نداشت. برادرزاده و جانشین او فتحعلی شاه، شعرا و هنرمندان را بسیار مورد توجه قرار میداد. وی فردی آگاه به تاریخ ایران و ادبیات فارسی بود و «غزلیات بسیاری از او به تخلص خاقان باقی مانده است.
در دوران این پادشاه، فرزندش عباسمیرزا نایبالسلطنه (1203-1249 هـ.ق) به همراه میرزا بزرگ قائم مقام (؟ - 1237 هـ .ق) از افرادی بودند که نهضت تجددخواهی ایران را از شهر تبریز آغاز کردند.
خلاصه ماشینی:
"در این مقاله ابتدا به تاریخچه ورود چاپ به تبریز پرداخته شده و سپس همگامی میرزا علی فلی خویی و استاد ستار، دو هنرمندی که همگام با فنون عصرشان به تصویرگری کتب چاپسنگی پرداختند، مورد بررسی قرار گرفته است.
پس از بر تخت نشستن ناصرالدین شاه در تهران، میرزا علیقلی خویی نیز به تهران آمد و تصویرگری مهمترین پروژههای چاپ سنگی آن دوران از قبیل شاهنامه فردوسی، طوفان البکاء، خمسه نظامی و کلیات سعدی به او سپرده شد.
از آنجا که میرزا علیقلی خویی و استاد ستار تبریزی هر دو اهل آذربایجان بودند و هر دو در تبریز کار کردند و شاهنامه فردوسی از کتبی است که هر دو تصویرگری آن را در کارنامه فعالیتشان دارند، در ذیل به ویژگی آثارشان میپردازیم.
بیان حالت بهت و اندوه در چهره، طراحی حالت وحشت در چشمان یا حالت گریان و اخمو در چهره افراد شکست خورده یا تصویر حالت خشم در چهره با تاکید بر ردیف دندانهای فرد خشمگین و گاه فریاد کشیدن یا درد ناشی از اصابت تیر به بدن از جمله حالات مورد توجه میرزا علیقلی خویی بود که بهخصوص در تصاویر با موضوع جنگ بارها در چهره افراد ترسیم کرده و حالات متنوع و واقعیتری به چهرهها بخشیده است.
آثار استاد ستار اما در تمام 57 تصویر نسخه موردنظر یکدست و با یک دقت عمل انجام نشده و میتوان این فرض را پیش نهاد که تعدادی از تصاویر کتاب محصول قلم فرد دیگری بوده که با او همکاری کرده است.
به این ترتیب صنعت چاپ و تصویرگری در این عرصه از کوششهایی بود که ابتدا در شهر تبریز صورتگرفت و هنرمندانی چون میرزا علیقلی خویی و استاد ستار را میتوان جزو آن دسته از هنرمندان تبریزی دانست که نواندیش بوده و با فنون عصرشان همگام شدند."