خلاصه ماشینی:
"در این نوشتار بر آنیم تا ضمن معرفی مختصر جشنواره، نگاهی به بخش نمایشگاهی و آثار ارایهشده در بخشهای بینالمللی و ملی داشته و همچنین فواید و دستاوردهای این جشنواره را مورد بررسی قرار دهیم و به این پرسش پاسخ دهیم که آثار ارایه شده در این جشنواره را چگونه میتوان تعریف و دستهبندی کرد و نسبت این آثار با هنر اسلامی چیست؟ بررسی آثار ارایهشده بیانگر آن است که گرایش غالب در این جشنواره «هنرهای اسلامی مدرن» است، رویکردی که بین سالهای 1950 تا 1990 در جهان اسلام برجسته بود و از سویی ریشه در سنت و از سوی دیگر ریشه در بینش هنری غرب داشت.
پرسشهایی که با مشاهده آثار ارایهشده در بخش ملی و بینالمللی نمایشگاه میتوان مطرح ساخت این است که: آثار خلقشده توسط هنرمندان معاصر جهان اسلام را چگونه میتوان تعریف و طبقهبندی کرد؟ نسبت آنها با هنر اسلامی چیست؟ آیا میتوان عبارت اسلامی را برای آنها بهکار برد؟ آیا این آثار، آثار اسلامی معاصر هستند یا آثار معاصر اسلامی؟ پیش از پاسخ به این پرسش و پرسشهای مشابه ابتدا باید چند مفهوم را از یکدیگر متمایز کنیم.
این جشنواره شرایط لازم برای تعامل را فراهم میآورد: هنرمندان و محققان بهلحاظ فیزیکی در کنار هم حضور دارند؛ توجه خود را بر روی یک کنش واحد یعنی هنر اسلامی و صنایع دستی متمرکز میکنند؛ همه آنها دارای روحیه و عاطفه مشترک منبعث از فرهنگ اسلامی هستند؛ تمرکز آنها بر روی موضوع واحد و عواطف مشترک آنها بهتدریج شدت مییابد بهطوری که به احساس هویت واحد دست مییابند و میان خود و دیگران مرز میکشند و در نتیجه، افراد احساس میکنند اعضای یک گروه هستند و وظایف اخلاقی نسبت به یکدیگر دارند (مهرآیین،1386: 286)."