چکیده:
در عصر جدید جوامع مختلف از جمله ایران ، بـا تحـولات گسـترده ای در حـوزه هـای اقتصـادی ، سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی مواجه شده اند که این دگرگونی ها، تفاوت هایی از نظر جهت گیـری ارزشی ، دانشی و رفتاری در بین نسل ها ایجاد کرده است . بر این اساس این پژوهش با استفاده از نظریه ارزشی شوارتز (SVS)، نظریـه هـای اینگلهـارت و مانهـایم بـه بررسـی تفـاوت سـاختار و محتوای ارزشی نسل ها پرداخته است . داده ها با استفاده از روش پیمایش و پرسشنامه اسـتاندارد، از نمونة ٤٠٥ نفری از شهروندان بالای ١٨ سال کرمان جمع آوری شد. یافته ها نشان مـی دهنـد که نسل سوم (نسل جدید) در ارزش هایی غیر از ارزش های جهان گرایی و قدرت ، حداقل با یکی از نسل ها تفاوت دارند. با مقایسه جهت گیری ارزشی نسل ها نیز مشـاهده مـی شـود: ارزش هـای فردگرایی جزء اولویت های بالای نسل سوم و ارزش های جمع گرایـی و سـنتی در اولویـت هـای بالای نسل های قدیمی تر قرار دارند.
خلاصه ماشینی:
بررسی ساختار و محتوای ارزشی نسـل هـا (مطالعـه مـوردی : شهروندان بالای ١٨سال شهر کرمان ) 2 داریوش بوستانی ١ * مسعود چاری صادق چکیده در عصر جدید جوامع مختلف از جمله ایران ، بـا تحـولات گسـترده ای در حـوزه هـای اقتصـادی ، سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی مواجه شده اند که این دگرگونی ها، تفاوت هایی از نظر جهت گیـری ارزشی ، دانشی و رفتاری در بین نسل ها ایجاد کرده است .
بنابراین هرچند بین نسل ها تفاوتی هایی در ارزش هـای امنیت و جهانشمولی گری (دلخموش ، ١٣٨٣: ١٦، داریاپور، ١٣٨٦: ٢٠؛ لطف آبـادی ١٣٨٥: ٣١)، سـنت و برانگیختگـی (داریـاپور، ١٣٨٦: ٢٠)، ارزش هـای اجتمـاعی در همسـرگزینی (زارع و اصل روسـتا، ١٣٨٨: ٩٤-٩٣)، فـردگرایـی (حبیبـی و همکـاران ، ١٣٨٩: ٦٧)، ابعـاد مناسکی و پیامدی دینداری (احمدی ، ١٣٨٨: ٣٧)، دین گرایی ، نوگرایی و گروه های مرجـع (آزاد ارمکی و غفاری ، ١٣٨٣: ٩٠-١٠٧) و غیره مشاهده شده ، امـا مشـابهت هـایی از جملـه تأکید بر ارزش های تلفیقی «مادی و فرامادی »، اهمیت بالای خـانواده و ملیـت ایرانـی (آزاد ارمکــی و غفــاری ١٣٨٣: ١٠٧؛ جمشــیدیها و خــالق پنــاه ، ١٣٨٧: ٧٧) و تشــابه در برخــی گونه های ارزشی مانند ٢٨ گویه از ٥٧ گویـه ارزشـی شـوارتز (داریـاپور، ١٣٨٦: ٢٠) تـأثیر نظام ارزشی اعضای خانواده و به ویژه والدین بـر نظـام ارزشـی نوجوانـان (آزاد مرزآبـادی ، ١٣٨٧: ١٢٤) و تشابه در دیگر گونه هـای ارزشـی ( & Malone ;٢٨٧ :٢٠٠١ , Schwartz &Bardi ١٨٢ :٢٠٠٧ ,Paik) نیز در این پژوهش ها منتج شده است .