چکیده:
این مقاله با مرور پژوهش های صورت گرفته مرتبط با فراغت زنان و تحلیـل ثانویـه یافتـه هـای میدانی آنان در قالب تحقیقات کوچک مقیـاس و نیـز تحقیقـات پهـن دامنـه از یـک سـو و ارائـه آمارهای جهانی فراغت بر حسب داده های در دسترس سـازمان هـا و موسسـات بـین المللـی ، بـه مطالعه تطبیقی فراغت زنان پرداخته و تصویری از وضعیت چگونگی پـرداختن بـه فعالیـت هـای فراغتی و نیز موانع فراغت زنان در ایران به دست می دهد. داده ها بـر حسـب دوره زنـدگی زنـان ارائه شده و فراغت زنان جوان ، میانسال و سالمند را از یکـدیگر بـازمی شناسـد. یافتـه هـا نشـان می دهد: فراغت مانند سایر ابژه های اجتماعی تحـت تـاثیر متغیرهـای سـاختاری چـون طبقـه و جنسیت است . رواج برخی الگوهـای فراغتـی ، امتـداد انتظـارات از نقـش سـنتی زن را مـنعکس می سازد. در مجموع ضعف های اطلاعاتی موجود و نیـز فقـدان سیاسـت هـا و امکانـات فراغتـی مخاطب محور، ضرورت انجام مطالعات جامع نگر با توجه به ورود فناوری های نوین ارتباطی و نیز فعالیت های فراغتی جدید به منظور برنامه ریزی های استراتژیک را ایجاب می کند.
خلاصه ماشینی:
تـــأملی بـــر یافتـــه هـــای پژوهشـــی فراغـــت زنـــان از منظـــر جامعه شناسی 1 سمیه سادات شفیعی چکیده این مقاله با مرور پژوهش های صورت گرفته مرتبط با فراغت زنان و تحلیـل ثانویـه یافتـه هـای میدانی آنان در قالب تحقیقات کوچک مقیـاس و نیـز تحقیقـات پهـن دامنـه از یـک سـو و ارائـه آمارهای جهانی فراغت بر حسب داده های در دسترس سـازمان هـا و مؤسسـات بـین المللـی ، بـه مطالعه تطبیقی فراغت زنان پرداخته و تصویری از وضعیت چگونگی پـرداختن بـه فعالیـت هـای فراغتی و نیز موانع فراغت زنان در ایران به دست می دهد.
این مقاله به دنبال آن است تا بر اساس چارچوب نظری جامعه شناسی فراغـت زنـان بـه بررسی وضعیت پژوهش های انجام شـده مـرتبط در ایـران پرداختـه و ضـمن تحلیـل ثانویـه یافته ها، سیمایی از گذران فراغت زنان در ایران به دست دهد.
مقاله «نابرابری اجتماعی در حوزه فراغت » که مطالعه و تحلیـل ثانویـه داده هـای طـرح ملی ویژگی های اجتماعی اقتصادی خانوار در سال ١٣٨٠ را در دستور کار خود قـرار داده ، گزارش می دهد: در فعالیت های هنری ، تماشای تلویزیون و مطالعه آزاد کتاب حضور زنـان بیش از مردان بوده است (صادقی و دیگران : ١٣٨٩).
محقق مـی آورد: «از آنجـا کـه زمینـه فرهنگی اجتماعی در لرستان برای دختران و پسران نوجوان یکسان است ، چگونگی گذران اوقات فراغت این دو جنس تقریبا شباهت دارد و در گرایش به فعالیت های هنری ، ورزشی ، مطالعه آزاد و وقت گذرانی مطلوب تفاوتی بین آنان وجود ندارد.