چکیده:
گسترش شرکت های هرمی در دهه ١٣٨٠ یکی از پدیده های اجتماعی جالب توجه در ایران بوده است . هدف این مقاله ، شناسایی علل تداوم و گسترش فعالیت این شرکت ها بـر اسـاس بررسـی تجربه فعالان شرکت کوئست در ایران در یک پژوهش کیفی اسـت . اطلاعـات ایـن تحقیـق از مصاحبه های عمیق با ٣١ نفر از فعالان کوئست و همچنین تحلیل محتوای کتاب ها و فیلم هـای پرکاربرد در مباحث آموزشی کوئست به دست آمده است . نتایج نشان می دهد: تغییر نگرش افـراد به موفقیت ، شغل و درآمد، یکی از عوامل مهم در تداوم فعالیت اعضا بوده است . همچنین علاوه بر ساختار سلسله مراتبی کوئست که روابط افراد را در مجموعـه هـا تنظـیم مـی کـرده ، مجموعـه باورهای مشروعیت بخش قدرتمند در قالب فعالیت های جمعی و گروهـی ، انگیـزه و انـرژی لازم برای فعالیت اعضا را به وجود می آورده است .
خلاصه ماشینی:
همچنین علاوه بر ساختار سلسله مراتبی کوئست که روابط افراد را در مجموعـه هـا تنظـیم مـی کـرده ، مجموعـه باورهای مشروعیت بخش قدرتمند در قالب فعالیت های جمعی و گروهـی ، انگیـزه و انـرژی لازم برای فعالیت اعضا را به وجود می آورده است .
از یک سـو عضویت در این گروه ها بر اساس وعده موفقیت اقتصادی سـریع بـوده اسـت ، امـا در عمـل بسیاری از پس از مدتی فعالیت ، دور از دسترس بودن وعده های را درک می کرده و انگیزه ابتدایی خود را به تدریج از دست می داده اند.
ایـن شـرکت هـا ماننـد بسـیاری بنگـاه هـای اقتصادی ثروتمند، از روش های مختلفی برای آموزش مجموعه ای از باورهـا و ارزش هـا بـه اعضا، هماهنگ کردن رفتارهای فردی با اهداف کلی سـازمانی و در نتیجـه تـداوم فعالیـت شرکت استفاده می کرده اند.
برای بسیاری از اعضا، این آموزش ها باعث تغییر نگاه کلـی بـه مقوله هایی چون هدف زندگی ، شغل ، موفقیت و مانند آن شده و از طرف دیگر محیط کار مبتنی بر این ارزش ها تجربه ای متفاوت از فضای کاری متعارف را به همراه داشته است .
بر این اساس این تحقیق نـاظر بـه بررسـی فرهنـگ سـازمانی غالب در شرکت های هرمی با توجه به دو ساحت ارزش ها و مصـنوعات بشـری بـر اسـاس مدل شاین (١٩٩٢) بوده و هدف اصلی آن ، مطالعه اکتشـافی بـرای شناسـایی ویژگـی هـای اساسی این فرهنگ سازمانی است .
در ایـن جلسـات ، بـه شیوه های مختلف به افراد انرژی و انگیزه لازم برای تداوم فعالیت داده می شـده اسـت .