چکیده:
هدف : کیفیت پژوهش علمی از یک سو به هدف پژوهش ، مفروضه های آن ، انتخاب روش مناسب و رعایت اصول تحقیق علمی و از سوی دیگر، پژوهش علمی در صورتی از کیفیت برخوردار است که پژوهشگر در فرآیند تدوین و اجرای طرح تحقیق مسئولیت های خود را نسبت به اخلاق تحقیق درک کرده و اصول آن را رعایت کرده باشد. این پژوهش با هدف بررسی کیفی نگاه پژوهشی دانشجویان و تعهد علمی_اخلاقی آن ها انجام گرفته است . روش : شیوه نمونه گیری در این پژوهش به روش نمونه گیری هدفمند صورت گرفت . به این ترتیب که تعداد ٨٠ نفر از دانشجویان دوره ی کارشناسی ارشد، که در دانشگاه های مختلف شهر تهران در سال ١٣٩٤ در رشته های علمی مختلف ، مشغول به تحصیل بودند، انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. یافته ها: تحلیل داده های حاصل از مصاحبه منجر به شناسایی ٤٠ کد اولیه برای هر نفر (در مجموع ٣٠٣٣ کد اولیه برای ٨٠ نفر)، ٣٧ زیرمضمون و ٨ مضمون اصلی در زمینه اصول اخلاقی پژوهشی و فراوانی آگاهی از هر یک از آن ها و ٢٤ زیرمضمون و ٥ مضمون اصلی در زمینه سوءرفتارهای پژوهشی و فراوانی به کارگیری هر یک از آن ها در پژوهش های قبلی شد. همچنین میزان تمایل و علل عدم تمایل به انجام پژوهش های توام با سوءرفتارهای پژوهشی نیز شناسایی و مشخص شد. نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش حاضر میتوان نتیجه گیری کرد که میزان آشنایی دانشجویان با اصول اخلاقی _ علمی پژوهش و سوءرفتارهای پژوهشی در سطح بالایی قرار دارد ولی پایبندی آن ها به رعایت این اصول در سطح خیلی پایینی قرار دارد لذا با توجه به نتایج حاصل از پژوهش میتوان گفت که داشتن برخی الگوهای خاص تعهد علمی و اخلاقی و همچنین ترس از عوامل بیرونی میتواند عامل پیشگیرانه ای در گرایش دانشجویان به رفتارهای عدم رعایت اصول اخلاق پژوهشی شود و چنین به نظر میرسد که دوره ها و کارگاه های آموزشی در جهت آموزش اصول و رعایت اخلاق پژوهشی دانشجویان لازم و ضروری مینماید.
Objective: Quality scientific research on the one hand to aim its assumptions, selection of appropriate methods and principles of scientific research On the other hand, the quality of scientific research is that the researcher in the process of formulating and implementing research projects, their responsibilities with respect to research ethics are understood and adhered to its principles. This study aimed to look at the quality of students and faculty commitment to ethical _ Scientific it was done.
Method: In this study, sampling, purposive sampling method took place. In this way, the number of 80 students of the Masters, where various universities in Tehran in 1394 in various scientific disciplines, were studying were selected. For Collecting data of semi-structured interviews were used and data were analyzed using the phenomenological approach.
Findings: Analysis of data from interviews was to identify 40 basic code per person (A total of 3033 primary code 80), the following 61 themes and 13 main.
Result: Based on the findings of this study can be concluded that students' familiarity with ethics and scientific research and research misdeeds at high level but their commitment to the observance of these principles is the very low level, Considering the results of the research can be said to have some specific patterns of scientific and moral commitment as well as fear of external factors can cause preventive the behavior of non-compliance with the principles of research ethics and it seems that for
خلاصه ماشینی:
"در مرحله ی دوم میزان آگاهی و شناخت دانشجویان نسبت به سوءرفتارهای پژوهشی و فراوانی به کارگیری هریک از انواع سوءرفتارهای پژوهشی را در پژوهش های قبلی این مصاحبه شوندگان نیز مورد بررسی قرار گرفت که با بررسی و تجزیه و تحلیل دقیق نتایج ، ٥ مضمون اصلی به عنوان مضامین و رفتارهایی که دانشجویان به عنوان سوءرفتارهای پژوهشی درنظرمیگیرند شناسایی شد که عبارت اند از: داده سازی، سرقت علمی، بده بستان پژوهشی، عدم رعایت اصول در ابزارهای اندازه گیری و گرفتن دو پذیرش برای یک پژوهش واحد توأم با سوءاستفاده از پژوهش های دیگران .
نتایج حاصل از این دو مرحله نشان میدهد که خوشبختانه در زمینه ی شناخت و آگاهی نسبت به اصول اخلاقی پژوهشی و سوءرفتارهای پژوهشی در دانشجویان کمبود و نقصی وجود ندارد و میزان آگاهی این قشر از پژوهشگران از این اصول در سطح تقریبا بالایی قرار دارد، در این مرحله مصاحبه - گران علاوه بر بررسی میزان آگاهی مصاحبه شوندگان از سوءرفتارهای پژوهشی، میزان به کارگیری هر یک از این سوءرفتارهای پژوهشی را توسط مصاحبه شوندگان در پژوهش - هایی که قبلا انجام دادند بررسی کردند، لازم به ذکر است که مصاحبه شوندگان به دلیل آشنایی قبلی با مصاحبه گران و اعتماد کامل به آن ها، هیچگونه ترسی نسبت به ارائه ی این نوع از اطلاعات نداشته و با اطمینان کامل از رازداری اطلاعات مورد نیاز را در اختیار مصاحبه گران قرار میدادند، نتایج حاصل از مصاحبه در زمینه ی میزان به کارگیری سوءرفتارهای پژوهشی (که در جدول شماره ٢ بیان شده است ) با رعایت اولویت به کارگیری به قرار زیر میباشد: الف ) ٣٩ نفر سوءرفتار داده سازی ( جعل در گردآوری داده ها و جعل در تجزیه و تحلیل داده ها) را در پژوهش های خویش حداقل برای یک بار داشتند."