چکیده:
تجلی عرفان اسلامی در ادبیات فارسی به درجهیی است که همچون طاووس در آثار مختلف زبان فارسی جلوههای گوناگون و متنوع دارد.این چشم اندازهای دلفریب وقتی با سایر نحلهها از قبیل عرفان هندی-بودایی همجوار میگردد دلبری صد چندان پیدا میکند. اقبال شاعر جامعالاطراف شبه قاره که از زیور علم و دین و نظر و عمل توامان بهرهمند است، در خصوص مبانی و اصول تصوف و عرفان نیز، با عنایت به همجواری با مکتب غنی عرفان هندی و مطالعات و سیر و سفر در ممالک غربی،عقاید نو و نقدهای راهگشا ابراز نموده است.اقبال لاهوری برای خروج مسلمین از انزوا و سکوتی که اسلام را به گوشهنشینی سوق داده است و از طرف دیگر بستر ورود توسعه طلبان و استعمار گران را فراهم ساخته است به گونهی دیگر از خلوت رو میآورد. در این پژوهش با روش توصیفی و مراجعه به اسناد و مراجع بر آن هستیم تا نظر خاص اقبال در باب خلوت که هم متاثر از اندیشههای رایج در عرفان شبه قاره است و هم ناشی از دیدگاه اقبال در باب ورود و دخالت مسلمین در مباحث اجتماعی جامعه خودشان میباشد، را بررسی مینمائیم.
Islamic mysticism in Persian literature is an expression of the degree of peacocks in various works of Persian language has diverse effects. The prospects for the deception when the other schools such as Hindi-Buddhist mysticism is adjacent to the flirting seriously. Iqbal comprehensive poet around subcontinent ornament of science and religion ، and together and enjoys ، on the principles of mysticism and Irfan ، with regard to school with rich Indian Irfan and studies and garlic and travel in Western countries ، new ideas and reviews has expressed strong . Iqbal Lahori for the withdrawal of the Muslims of isolation and the silence that Islam has led to a retreat from the other side of the bed ، and the arrival of the development of colonialism has made expensive to other species of privacy . In this research and with reference to the documents، and the authorities are specific to Iqbal at the deserted Bob also affected by common ideas in Irfan subcontinent and resulting from the perspective of Iqbal and involvement in the Muslim community in social issues ، will examine the .