چکیده:
یکی از اصطلاحات شناخته قرآنی «الراسخون فی العلم» است که در هفتمین آیه از سوره آل عمران یاد شده، و در تفاسیر اسلامی با بحث تاویل آیات متشابه گره خورده است. این اصطلاح در آثار ملاصدرا ـ اعم از تفسیری و فلسفی ـ نیز به وفور دیده می شود. وی افزون بر این که در بحثهای تفسیری خویش رسوخ در علم را ملاک جواز ورود به عرصه تاویل دانسته، کاربرد این ملاک را توسعه بخشیده، و در گستره ای از مباحث اعتقادی و فلسفی از آن همچون معیار حقانیت و بطلان آراء مفسران و فیلسوفان و متکلمان بهره جسته است. در این مطالعه بنا داریم ضمن بازخوانی ویژگیهای راسخان در علم از نگاه ملاصدرا و پی جویی مصادیق آن در آرای تفسیری وی، دریابیم که این مفهوم در نظام فکری او چه جایگاهی دارد.
One of the well-known Quranic expressions which has been mentioned in the seventh verse of chapter 3 is "al-Rāsikhūn fi al-'Ilm" (those who are firmly grounded in knowledge). This notion is correlated with the subject of interpretation of the ambiguous verses in Islamic commentaries. In Mullā Ṣadrā's works –including both exegetical and philosophical ones- this expression is frequently mentioned. In his exegetical works، he considers having firm knowledge as the necessary element for starting interpretation. He has also expanded the usage of the expression، using it in a wide variety of theological and philosophical matters. For instance، he regards it as a criterion to whether confirm or deny the experts' views in exegesis، philosophy and theology. Reviewing the features of "al-Rāsikhūn fi al-'Ilm" from the perspective of Mullā Ṣadrā and identifying the referents of the notion within his exegetical works، the present study aims at clarifying this expression in his system of thought.