چکیده:
این مقاله درصدد بررسی عوامل موثر بر میزان استفادة دانشجویان دختـر دانشـگاه آزاد اسـلامی کرمـان از لـوازم آرایشی است . روش پژوهش پیمایشی است و داده های آن از طریق پرسش نامه جمع آوری شده اند. جامعـة آمـاری شامل کلیة دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی کرمان (٥٤١٣ نفر) و نمونة آماری نیز شـامل ٣٧٨ نفـر اسـت . چارچوب نظری مستخرج از نظریه های پیربوردیو، آنتونی گیدنز و برایـان ترنـر اسـت . یافتـه هـا نشـان دادنـد کـه متغیرهایی از قبیل تنوع طلبی ، مصرف گرایـی ، سـرمایة فرهنگـی ، مصـرف رسـانه ای ، هویـت بازاندیشـانه و طبقـة اجتماعی ، گرایش به آرایش ، سن ، مقطع و ترم تحصیلی رابطة معناداری با میزان استفاده از لـوازم آرایشـی دارنـد. درمجموع ، متغیرهای مستقل توانسته اند ٣٧ درصد از متغیر وابسته را تبیین کننـد. متغیـر تنـوع طلبـی ، بهتـرین پیش بینی کنندة میزان استفادة دانشجویان دختر از لوازم آرایشی است .
خلاصه ماشینی:
توصیف متغیرهای مستقل و وابسته متغیر میزان فراوانی درصد فراوانی کم 86 ٢٢/٨ کم ١٣٢ ٣٤/٩ تنوع طلبی متوسط ١٨٤ ٤٨/٧ متوسط ٢٢١ ٥٨/٥ زیاد 108 ٢٨/٦ بالا 6/6 25 کم 38 ١٠/١ ضعیف ٤٧ ١٢/٤ مصرف گرایی متوسط ٢٤٠ ٦٣/٥ متوسط ٢٤٢ ٦٤/٠ بالا 100 ٢٥/٥ قوی ٨٩ ٢٣/٥ کم 45 ١١/٩ کم ١١٨ ٣١/٢ گرایش به آرایش متوسط ٢٧١ ٧١/٧ متوسط ٢٤١ ٦٣/٨ زیاد 62 ١٦/٤ بالا 5/0 19 فرضیة اول : بین گروه های سنی و میزان استفاده از لوازم آرایشی تفاوت معناداری وجود دارد.
نتایج آزمون همبستگی بین متغیرهای مستقل و وابسته همبستگی متغیر پیرسون اسپیرمن همبستگی P فراوانی همبستگی P فراوانی گرایش به آرایش 0/192 0/000 378 0/170 378 0/001 تنوع طلبی 0/517 0/000 378 0/533 378 0/000 مصرف گرایی 0/496 0/000 378 0/461 378 0/000 مصرف رسانه 0/339 0/000 378 0/348 378 0/000 سرمایة فرهنگی 0/131 0/011 333 0/172 333 0/002 هویت بازاندیشانه 0/325 0/000 378 0/289 378 0/000 طبقة اجتماعی 0/179 0/000 378 0/156 378 0/002 فرضیة ششم : بین گرایش به آرایش و میزان استفاده از لوازم آرایشی رابطة معناداری وجود دارد.
نتایج حاصل از آزمون پیرسون نشان می دهد که بین مصرف رسانه و میزان استفاده از لوازم آرایشی (٠٠٠٠=P، ٠٣٣٩=R) رابطة مثبت و معناداری وجود دارد.
S. , (1996) The body and sociology (Exploratios in social theory) London: Sage.