چکیده:
استرس ادراک شده در زندانیان می تواند باعث مشکلات جسمی، روانی و همچنین نگرش مثبت و گرایش به مصرف مواد در آن ها شود. این پژوهش به منظور کاهش استرس ادراک شده و همچنین تغییر نگرش به مصرف مواد در میان زندانیان وابسته به مواد انجام شده است . این پژوهش به صورت نیمه آزمایشی با پیش آزمون ، پس آزمـون و پـی گیـری همـراه بـا گروه کنترل انجام شده است . جامعه آماری این پژوهش ، زندانیان مرد معتاد شهرستان رفسنجان بود که تحت درمان نگه دارنده متادون بودند. ٣٠ نفر از آن ها به صورت تصادفی انتخاب شدند و مجددا به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استرس ادراک شده کوهن و همکاران (١٩٨٣) و نگرش به مصرف مواد نظری (١٣٧٨) استفاده شد. برنامه آموزش طی ١٠ جلسه و هر جلسه به مدت ٩٠ دقیقه بر روی آزمودنیهای گروه آزمایش انجام شد. بعد از اتمام جلسات ، پس آزمون گرفته شد و ٢ماه بعد نیز آزمون پیگیری اجرا شد. میانگین نمرات دو مقیاس هم در دوره پس آزمون و هم پیگیری کاهش معنی داری در گروه آزمایش نشان داد، اما در گروه کنترل چنین نبود. با توجه به یافته ها میتوان گفت مداخله اخیر هم در کوتاه مدت و هم در طولانی مدت ، تاثیر معنی داری در کاهش استرس ادراک شده داشته و همچنین موجب تقویت نگرش منفی به مصرف مواد شده است .
خلاصه ماشینی:
/ دارند تا به این سوال اصلی پاسخ علمی دهند که آیا آموزش تاب آوری و مدیریت استرس در کاهش استرس ادراک شده و نیز تغییر نگرش به مصرف مواد در زندانیان موثر است ؟ روش پژوهش طرح کلی این پژوهش از نظر هدف ، کاربردی و از منظر شیوه گردآوری داده ها جزء مطالعات نیمه آزمایشی است .
همچنین شرط دیگر برابری واریانس ها است که نتایج آزمون لوین برای نمره نگرش (٠٠٥>P و ٠٣٣٧=F) و برای نمره استرس ادراک شده (٠٠٥>P و ٠٤٠٧=F) میباشد که این نشان دهنده ی برقرار بودن شرط برابری واریانس هاست .
بحث و نتیجه گیری همانگونه که در ابتدا ذکر شد هدف این پژوهش بررسی اثربخشی برنامه آموزش تاب آوری و مدیریت استرس بر کاهش استرس ادراک شده و تغییر نگرش به مصرف مواد در بین زندانیان وابسته به مواد بود.
یافته های پژوهش نشان داد که برنامه مذکور هم بر متغیر استرس ادراک شده (٠٠٠١>P) و هم بر نگرش به مصرف مواد (٠٠٠١>P و ٣٤٨١٤=F) تاثیر معنی دار داشته و موجب کاهش استرس ادراک شده و تقویت نگرش منفی به مصرف مواد در گروه آزمایش شد.