چکیده:
با وجود تحقیقات متعددی که بر روی تجربه ی معنای زندگی صورت گرفته است ، کماکان این ابهام وجود دارد که منابع معنابخش به زندگی یک نوجوان چیست و نوجوانان دختر و پسر چه تفاوتی از نظر این منابع و نیز ابعاد وجود و جستجوی معنای زندگی با یکدیگر دارند. مطالعه ی حاضر منابع و حوزه هایی که از نظر نوجوانان به زندگی آنها معنا داده ، میزان وجود و جستجوی معنای زندگی و نیز تفاوت دختران و پسران در این مولفه ها را مورد بررسی قرار داده است . در این راستا ٤١٦ نوجوان ١٢ تا ١٨ ساله (١٥٩٤=M، ١٣٢=Std؛ ٥٤/٣ درصد دختر) به دو ابزار برنامه ی ارزیابی معنای زندگی و پرسشنامه ی معنای زندگی پاسخ دادند. به منظور تحلیل داده ها از آزمون های کای اسکوئر و t مستقل استفاده گردید. نتایج حاصل حاکی از این است که از میان منابع معنا مطابق با برنامه ی ارزیابی معنای زندگی به ترتیب ، "خانواده " (٩١/٣%)، "ارتباطات اجتماعی" (٥٣/٤ %) و "کار و تحصیل " (٥٣%) حوزه های هستند که با بیشترین فراوانی از سوی نوجوانان به عنوان منبع معنا بخش به زندگی گزارش شده است . همچنین در نمونه ی مورد پژوهش ٧ طبقه ی جدید از منابع معنای زندگی مورد شناسایی قرار گرفت که از آن میان "فناوری اطلاعات " (١٥%) و "آینده " (١٢/٣%) بیشترین فراوانی را به خود اختصاص دادند. شرکت کنندگان دختر و پسر از نظر فراوانی تکرار برخی از منابع معنا و رضایت از این منابع و نیز بعد وجود معنای زندگی با یکدیگر تفاوت معنادار داشتند. این یافته ها در چارچوب نظریات تحولی و معنای زندگی مورد بحث قرار گرفتند.
خلاصه ماشینی:
مطالعه ی حاضر منابع و حوزه هایی که از نظر نوجوانان به زندگی آنها معنا داده ، میزان وجود و جستجوی معنای زندگی و نیز تفاوت دختران و پسران در این مولفه ها را مورد بررسی قرار داده است .
نتایج حاصل حاکی از این است که از میان منابع معنا مطابق با برنامه ی ارزیابی معنای زندگی به ترتیب ، "خانواده " (٩١/٣%)، "ارتباطات اجتماعی" (٥٣/٤ %) و "کار و تحصیل " (٥٣%) حوزه های هستند که با بیشترین فراوانی از سوی نوجوانان به عنوان منبع معنا بخش به زندگی گزارش شده است .
Adamson & Lyxell دوباره ی تجارب درونی و بیرونی فردی غالبا نوجوان را به جستجو برای یک خود حقیقی 1 پیش رانده و میتواند بررسی منابع بالقوه ی معنای زندگی را موجب شود (دیوگلر و ابرسول ٢، ١٩٨٣).
Bar-Tur, Savaya & Prager / پژوهش های معدودی حوزه ها و منابع معنا بخش به زندگی را صرفا در رده سنی نوجوان مورد بررسی قرار داده اند (دیوگلر و ابرسول ، ١٩٨٣).
از میان طبقات منابع معنا مطابق با مطالعات پیشین (فگ و همکاران ، ٢٠٠٧) و دستورالعمل برنامه ی ارزیابی معنای زندگی، طبقه ی "طبیعت /حیوانات " از سوی هیچ یک از شرکت کنندگان نوجوان این پژوهش به عنوان یک حوزه ی معنابخش به زندگی گزارش نشد.
در میان طبقات منابع معنای زندگی "تعهد اجتماعی" کمترین میزان تکرار را در این نمونه از نوجوانان به خود اختصاص داد.
آزمودنیهای این پژوهش همچنین کمترین میزان رضایت خود را در میان منابع مختلف معنای زندگی از "ظاهر شخصی" گزارش کردند.