چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی مرزبندیهای تمایزبخش در حیطه مصرف موسـیقی در میـان جوانـان بوده است . روش پژوهش پیمایشی و ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته است . جامعه آماری پـژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی تشکیل داده اند که از بین آنها ٣١٥ نفر نمونه آماری بـا روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده اند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد، بین میزان مذهبی بودن ، با تمـامی مولفه های ترجیحات موسیقیایی به جز موسیقی پاپ ایرانی تولیدشده در داخل ، موسیقی سنتی ایرانـی و موسیقی محلی اقوام ایرانی، رابطه معناداری وجود دارد. تحلیل تفاوت میانگین ها نیز حاکی از آن بود که تنها در متغیرهای ترجیحات موسیقیایی پاپ ایرانی تولیدشده در داخل و موسیقی محلـی اقـوام ایرانـی، اختلاف بین زنان و مردان معنادار است . همچنین نتایج نشان از رابطه نه چندان نظام مند درآمد بر تـرجیح موسیقی جوانان ایرانی دارد. با توجه به نتایج به دست آمده ، شناسایی نیازهای فرهنگی جوانان در حیطـه ترجیحات موسیقیایی و پاسخ مناسب به این نیازها از اهمیت ویژه ای برخوردار است .
خلاصه ماشینی:
اگرچه مطالعات روان شناسی از موسیقی و موسـیقی درمـانی به عنوان یک عامل مؤثر در درمان بسیاری از بیماریهای روانی، مشـکلات مربـوط بـه مهارت هـای اجتمـاعی، احساسـی، شـناختی و رفتـاری جنـون آمیـز حمایـت کـرده انـد (جکســون ٥، ٢٠٠١؛ نــابلوچ ٦ و مونــدورف ٧، ٢٠٠٥ و هــولمز٨ و همکــاران ، ٢٠٠٦) و جامعه شناسان نیز پژوهش های خود را در زمینه رابطه مصرف موسیقی با جنسـیت ، هویـت ، سبک زندگی، سرمایه های فرهنگی، ذایقه های فرهنگی، تمایز، پایگاه اجتمـاعی ـ اقتصـادی، مصرف مواد مخدر و دیگر عوامـل اجتمـاعی سـامان داده انـد (آقااحمـدی و همکـاران ، ١٣٩٢؛ بوردیو٩، ١٣٩٣؛ دینورا١٠، ١٩٩٩؛ گرازین ١١، ٢٠٠٤ و تیمـوتی١٢، ٢٠٠٥)، مسـلم این است که موضوع مصرف موسیقی در این رویکردها، وجهی از معنابخشی و گزینش نوعی از سبک زندگی به شمار میرود (بوردیو، ترجمـه چاوشـیان ، ١٣٩٣).
در این خصوص ، تفکیک موسیقی سطح بالا و سطح پـایین نمـودی اسـت از اینکـه مصـرف موسیقی میتواند وجهی از تمایزبخشی در جهان اجتمـاعی و سـبک زنـدگی افـراد باشـد (ساساتل ، ٢٠٠٨ و بوردیو، ترجمه چاوشیان ، ١٣٩٣)؛ بنـابراین ، در ایـن معنـا مـیتـوان از مصرف موسیقی و هویت نیز سخن گفت ؛ درواقع ، پـرداختن بـه خصوصـیات اجتمـاعی، عقاید، ارزش ها و رفتارهای متمایز گروه های اجتماعی، به معنای سـخن گفـتن از هویـت اجتماعی آنهاست .
پژوهش های دیگر با رویکرد بررسی نقـش موسـیقی در هویـت بخشـی بـه جوانـان و نوجوانان ، نشان داده اند که حجم زیادی از موسیقی مورد علاقه جوانـان ، از سـوی افـرادی خلق میشود که از لحاظ سنی به آنها نزدیک ترند و با ارزش های جامعه بزرگسال ، بیگانـه یا با آن مخالف اند؛ بنابراین ، قابل تصور است که این تولیدکنندگان عناصـر وحـدت بخـش فرهنگ نوجوانان از احترام زیادی در نزد آنان برخوردار باشند.