چکیده:
یکی از مهم ترین هدف های پژوهش در زمینۀ متون ادبی، دستیابی به معنای ثانوی یا ضمنی متن استت
زیرا این معنا برابر با ادبیّت متن است. معنای ثانوی، از راه زبان و عناصر گوناگون مرتبط با نوع ادبی بیان
می شود که به طور کلّی و در اصطلاح، زبان آن متن نامیده می شود. در این جستتار، در راستتای بررستی
زبان داستان کوتاه، معانی ثانوی به دو نوع اصلی و فرعی دسته بندی می شود معنا یا معانی ثانوی اصتلی
که همان درون مایۀ داستان است و معانی ثانوی فرعی که از دیگر عناصتر داستتان بته دستت متی آیتد
بنابراین هر عنصری را که در داستان در ارتباط با درون مایۀ آن دلالت مند می گردد، متی تتوان بته عنتوان
بخشی از زبان داستان کوتاه بررسی کرد. طبق این روش و از این منظر، در مقالۀ حاضر، مجموعه داستان
یوزپلنگانی که با من دویده اند اثر بیژن نجدی بررسی شده است. معانی ثانوی اصلی یا درون مایۀ مشترک
این داستان ها، عبارت است از تقابل هویّت و بی هویّتی در قالب تقابل سنّت و نوگرایی، که از راه شگردها
و عناصر گوناگون داستان بیان می شود.
Accessing the secondary or implied meaning of the text is one of the most important aims of research in the field of literature because the literariness of the text arises from this kind of meaning. Implied meaning is expressed through language and various elements related to the literary genre, and would be referred to as the text’s “language” In order to investigate the language of short story, the implied meanings have been classified in two categories in present study: primary and secondary. The “primary implied meaning (s)” is (are) the theme of the story, and the “secondary implied meaning (s)” can be deduced from other elements of the story. So each of the elements of story which associates its identity with the theme can be considered and analyzed as a part of short story language. Based on this method and through such a perspective, the Bijan Najdi’s story-collection “The Leopards who have run with me” has been probed in present study. The primary implied meaning which is associated with the theme of all stories is the crisis of identity in a framework of tradition and modernity which is expressed through different techniques and elements.