چکیده:
هدف این تحقیق، مقایسه اولویت نیازهای مربوط به هدفهای اختصاصی تربیت بدنی
در مدرسهها از دیدگاه دانشآموزان، معلمان و محققان بود.بدین منظور، 534(405نفر
دانشآموز دوره متوسطه، 27 نفر دبیر تربیت بدنی و 57 نفر محقق تربیت بدنی)به عنوان
نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند.برای اندازهگیری هدفهای تربیت بدنی و ورزش، از یک
پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد.پرسشنامه بین 60 نفر از جامعههای آماری تحقیق(هر
گروه 15 پرسشنامه)توزیع و میزان اعتبار هر یک از مقیاسها با آزمون آلفای کرونباخ در
دامنه 98/0-52/0 برآورد شد.اطلاعات تحقیق نیز بال آزمون کروسکال-والیس در سطح
05/0- P تجزیه و تحلیل شد.یافتههای تحقیق نشان دادند که اولویت هدفهای اصلی
تربیت بدنی از دیدگاه سه گروه تحقیق، «ارتقای سلامتی و آمادگی جسمانی»است.اولویت
نیازهای جسمانی-حرکتی از دیدگاه معلمان و محققان، «بازیهای پرورشی»و از دیدگاه
دانشآموزان«تمرینهای مربوط به حفظ وضعیت بدنی و اسکلت طبیعی»است. اولویت نیازهای
مهارتی از دیدگاه دانشآموزان و محققان«آموزش بازیهای مهارتی و ورزشی» و از دیدگاه
معلمان، «آموزش دو و میدانی»است.اولویت نیازهای شناختی از دیدگاه دانشآموزان و
محققان، «آشنایی با اصول حفظ وضعیت بدنی و اسکلت طبیعی»و از دیدگاه معلمان، «آشنایی
با آناتومی و فیزیولوژی انسان» است.اولویت نیازهای عاطفی-اجتماعی از دیدگاه معلمان،
محققان و دانشآموزان، «داشتن بدنی متناسب و آماده»است.از دیدگاه سه گروه، بین
اولویتبندی تمام هدفهای تربیت بدنی با یکدیگر تفاوت معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"میریوسفی(1383)در«نیازسنجی درس تربیت بدنی و ورزش در دوره ابتدایی»نشان داد که آنچه در هدفهای اختصاصی تربیت بدنی از دیدگاه سه گروه تحقیق در درجه اول قرار دارد عبارت است از: دانشآموزان، رشد رفتارهای درست و اخلاقی در ورزش(هدفهای اخلاقی)؛معلمان، تفریح، شادی و لذت بردن از ورزش(هدف عاطفی-اجتماعی)و محققان، ارتقای سلامتی و آمادگی جسمانی(هدف سلامتی)(11).
(به تصویر صفحه مراجعه شود) یافتههای تحقیق اولویتبندی هدفهای اصلی تربیت بدنی دوره دبیرستان نشان میدهد که ارتقای سلامتی و آمادگی جسمانی(هدف سلامتی)از دیدگاه سه گروه در درجه اول قرار دارد(جدول 1).
نتایج تحقیق در اولویتبندی نیازهای جسمانی- حرکتی نشان دادند که دانشآموزان، تمرینهای مربوط به حفظ وضعیت بدنی و اسکلت طبیعی را به عنوان اولویت انتخاب کردند که با نتایج تحقیق دیویس(1989) همخوانی داشت، همچنین استانداردهای ایالت مونتانا (2000)و تگزاس(1998)نیز به این موضوع توجه داشند.
از طرف دیگر، شاید بتوان گفت که، آموزش دو و میدانی به عنوان یک ورزش مادر قابل توجه است، با توجه به این که این رشته، به امکانات و شرایط زیادی نیاز ندارد مقایسه اولویتبندی نیازهای مهارتی نشان داد که در نیازهای آموزش مهارتهای والیبال، فوتبال، بسکتبال، شطرنج، بدمینتون، هندبال و رزمی، تفاوت معناداری بین دیدگاه سه گروه وجود دارد و در سایر نیازها تفاوت معناداری وجود ندارد.
نتایج تحقیق در اولویتبندی نیازهای شناختی نشان دادند که دانشآموزان و محققان، آشنایی با اصول حفظ وضعیت بدنی و اسکلت طبیعی را به عنوان اولویت اول انتخاب کردند که استانداردهای ایالت مونتانا و ایندیانا (2000)نیز به این موضوع توجه داشت."