چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه عزت نفس و نیاز به کسب موفقیت دبیران زن تربیت بدنی شهرستان بناب اجرا گردیده است. مطالعه حاضر با توجه به اهداف، ماهیت و نحوه انجام در زمره تحقیقات پیمایشی مقطعی است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل دبیران زن تربیت بدنی مقاطع مختلف آموزش و پرورش شهرستان بناب میباشد که بر اساس اطلاعات موجود تعداد آنها برابر با 40 نفر است. هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه بین عزت نفس با نیاز به کسب موفقیت و ابعاد فرعی چهارگانه آن (مسئولیتپذیری، رقابتجویی، سختکوشی و هدفمداری) و نیز بررسی تفاوت میزان این متغیرها در گروههای سنی مختلف و نیز دبیران زن متاهل و مجرد میباشد. ابزار جمعآوری دادهها در پژوهش حاضر، پرسشنامه عزت نفس و پرسشنامه نیاز به کسب موفقیت میباشد. پس از جمعآوری دادهها، به وسیله نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین عزت نفس و نیاز به کسب موفقیت و ابعاد چهارگانه آن شامل مسئولیتپذیری، رقابتجویی، سختکوشی و هدفمداری دبیران زن تربیت بدنی شهرستان بناب آنان رابطه مستقیم معنیداری وجود دارد. بین عزت نفس گروههای سنی مختلف و نیز دبیران زن تربیت بدنی متاهل و مجرد تفاوت معنیداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"رابطه عزت نفس و نیاز به کسب موفقیت دبیران زن تربیت بدنی شهرستان بناب یعقوب ابراهیمپور 1 دکتر محمدرضا اسمعیلی 2 دکتر زهرا حاجیانزهایی 3 چکیده واژههای کلیدی: کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی گرایش مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی ،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران عضو هیات علمی گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران عضو هیات علمی گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران مقدمه عزت نفس، یک نیاز موثر بشری است، نیاز اساسی انسان که سهم اصلی را در فرآیند زندگی و محیط کار بر عهده دارد و برای رشدی طبیعی و سالم واجب و ضروری مینماید و از ارزشی ماندگار برخوردار است و نیاز به کسب موفقیت محرکی است که فرد را وامیدارد حداکثر کوشش خود را در نیل به اهداف مورد نظر به عمل آورد.
در این تحقیق، با استفاده از نرم افزار SPSS و بر اساس فرمول آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره دادههای حاصله مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و نتایج حاصل بیانگر آن است که میانگین پیشرفت تحصیلی، انگیزه پیشرفت و عزت نفس در پسران بیشتر از دختران بود و همچنین ، بین سه متغیر پژوهش یعنی انگیزش پیشرفت تحصیلی، انگیزه پیشرفت و عزت نفس رابطه مثبت وجود دارد(مقدم برقانی، 1374).
بحث و نتیجهگیری بر اساس نتایج فرضیه اول، بین عزت نفس دبیران زن تربیت بدنی شهرستان بناب با میزان نیاز به کسب موفقیت آنان و نیز ابعاد چهارگانه این متغیر یعنی مسئولیتپذیری، رقابتجویی، سختکوشی و هدفمداری رابطه مستقیم وجود دارد.
بر اساس نتایج فرضیه سوم، بین سطح تحصیلات دبیران زن تربیت بدنی شهرستان بناب با میزان نیاز به کسب موفقیت آنان و نیز ابعاد چهارگانه این متغیر یعنی مسئولیتپذیری، رقابتجویی، سختکوشی و هدفمداری رابطه مستقیم وجود دارد."