چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی رابطة بین توان قیمتگذاری بازار محصول و رقابت صنایع تولیدی با مدیریت سود میپردازد. در این پژوهش، برای کمیسازی مدیریت سود از مدلهای مبتنی بر اقلام تعهّدی اختیاری استفادهشده است. در این راستا، دو فرضیه تدوینشده است و جهت آزمون این فرضیهها، نمونهای متشکل از 92 شرکت (460 سال- شرکت) از بین شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1388 الی 1392 انتخاب شد و برای آزمون آنها، از روش دادههای ترکیبی استفادهشده است. یافتههای تجربی حاکی از آن است که بین توان قیمتگذاری بازار محصول و مدیریت سود، رابطه معنادار وجود دارد و این رابطه منفی است. شرکتهایی که توان قیمتگذاری بازار محصول کمتری دارند، مدیریت سود بالاتری را تجربه میکنند. علاوه بر این، یافتههای پژوهش نشان میدهد که بین رقابت صنایع تولیدی (ساختار صنایع) و مدیریت سود، رابطة معنادار و مثبتی وجود دارد.
This study investigates the relationship between product market power and competitiveness of industries with earnings management. In this study، to quantify earnings management، the models based on discretionary accruals were used. Two hypotheses were formulated and tested in this regard. In so doing، the data of 94 (460 years-firms) firms listed in Tehran Stock Exchange for the period between 1388 and 1392 was collected and tested by using the multi-variable regression model based on panel data. The experimental findings indicate that all two hypotheses are confirmed so that product market power and earnings management have a significant relationship and negative. The results also show that there is significant relationship and positive between competitiveness of industries and earnings management.
خلاصه ماشینی:
"بهعبارت دیگر، پژوهش حاضر، در پی پاسخ به این سؤال است که «بین توان قیمتگذاری بازار محصول و مدیریت سود و همچنین بین رقابت موجود در صنایع تولیدی و مدیریت سود رابطه معناداری وجود دارد؟ در صورت وجود رابطه معنادار، نوع رابطه چگونه است؟» Datta et al Haushalter et al Grullon & Michaely Fama مبانی نظری پژوهش توسعه فعالیتهای اقتصادی و پیچیدگی آنها از یک سو و نیاز به اطلاعات مالی دقیق از سوی دیگر، منجر به ابداع روشهای تحلیلی و مدیریتی نوین در حسابداری شده است.
جدول (3) نتایج تخمین الگوی پژوهش روش دادههای تابلویی مبتنی بر اثرات ثابت به روش حداقل مربعات تعمیمیافته با لحاظ کردن AR (1) سطح معنیداری آماره T خطای استاندارد ضریب نماد متغیر متغیر 000/0 4/9 034/0 323/0 عرض از مبدأ 031/0 16/2- 022/0 048/0- توان قیمتگذاری بازار محصول 000/0 8/3 032/0 124/0 شاخص رقابت صنایع تولیدی 435/0 78/0 014/0 011/0 نرخ رشد 674/0 42/0 002/0 001/0 نسبت ارزش بازار سهام به ارزش دفتری 098/0 66/1 021/0 035/0 نوسان فروش 000/0 66/5- 002/0 014/0- اندازه 000/0 18/4- 017/0 072/0- اهرم مالی آماره (احتمال) : 61/90 (0000/0) ضریب تعیین تعدیلشده (): 21/0 با توجه به نتایج منعکس در جدول (3)، میتوان نتیجهگیریهای زیر را در نظر گرفت: برای بررسی اعتبار کلی مدل چند متغیره از آماره فیشر استفادهشده است؛ محاسبهشده از جدول بزرگتر است و احتمال آن کمتر از 1 درصد است، پس میتوان گفت این مدل با احتمال 99 درصد معنیدار است.
, (2014), Product market competition, information and earnings management, Journal of Business Finance & Accounting, 000, 1–28, xxxx 2014, 0306-686X."