چکیده:
پژوهش حاضربا هدف بررسی تاثیر آموزش ابراز وجود بر بلوغ اجتماعی و ابراز وجود دانشآموزان دختر پایه اول دبیرستان انجام شد. پرسشنامه خود-گزارشی ابراز وجود (هرزبرگر، شان و کتز،1984) بر روی 211 دانشآموز پایه اول دبیرستان اجرا شد. 30 نفر از افرادی که بر پایه نمرههای این آزمون پایینتر از میانه قرار داشتند به عنوان گروه هدف انتخاب و بر حسب انتساب تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای گرفتند. برنامه آموزش ابراز وجود به عنوان عملی مداخلهای برای 15 نفر از گروه آزمایشی طی ده جلسه نود دقیقهای اجرا شد. به منظور سنجش بلوغ اجتماعی از مقیاس بلوغ اجتماعی رائو(رائو،1973) در پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. دادههای به دست آمده از طریق آزمون نمرات افزوده و t گروههای زوجی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج، تفاوت معناداری را بین نمره ابراز وجود و بلوغ اجتماعی پیشآزمون و پسآزمون در گروه آزمایش نشان داد. یافتههای این پژوهش بیانگر آن است که آموزش ابراز وجود، موجب افزایش ابراز وجود و بلوغ اجتماعی دانشآموزان میشود و الگوهای مداخلهای ابراز وجود، قابلیت تغییر رفتار در سطوح مختلف از جمله دبیرستانهای دخترانه را دارد.
خلاصه ماشینی:
یافتههای این پژوهش بیانگر آن است که آموزش ابراز وجود، موجب افزایش ابراز وجود و بلوغ اجتماعی دانشآموزان میشود و الگوهای مداخلهای ابراز وجود، قابلیت تغییر رفتار در سطوح مختلف از جمله دبیرستانهای دخترانه را دارد.
بلوغ اجتماعی، متشکل از مهارتها و ابعاد گوناگونی چون رفتار مسئولانه اجتماعی<FootNote No="193" Text="- Social Responsible Behavior"/>، کیفیت رابطه با همسالان<FootNote No="194" Text="- Quality of Peer Relationship"/>، خود- نظمدهی<FootNote No="195" Text="- Self- Regulatory"/> (شامل هدفگزینی<FootNote No="196" Text="- Goal- Setting"/>، اعتماد بین فردی<FootNote No="197" Text="- Interpersonal Trust"/> و سبکهای حل مسئله<FootNote No="198" Text="- Problem Solving Styles"/>) خودآگاهی<FootNote No="199" Text="- Consciousness"/>، همدلی<FootNote No="200" Text="- Empathy"/>، مقابله با هیجانات<FootNote No="201" Text="- Coping with Emotions"/> و تصمیم گیری<FootNote No="202" Text="- Decision Making"/> است (لیورس-لندیس<FootNote No="203" Text="- Ievers-Landis &amp;amp; et al.
دوئری<FootNote No="209" Text="- Dwairy"/> (2004) آموزش ابراز وجود را فرآیند یادگیری ایستادگی برای حفظ حقوق فردی و رویارویی جسورانه و نه منفعلانه یا پرخاشگرانه در نظر میگیرد علاوه بر این، آموزش جرات داشتن میتواند مهارتهای اجتماعی و سلامت عاطفی افراد را بهبود دهد (اسکین<FootNote No="210" Text="- Eskin"/>، 2003).
رحیمی و همکاران (1385) در تحقیقی با عنوان &quot;بررسی تأثیر آموزش جرأتورزی بر مهارتهای اجتماعی، اضطراب اجتماعی و ابراز وجود در دانشآموزان پسر سال اول مقطع متوسطه&quot; نشان دادند که آموزش جرأتورزی باعث افزایش مهارتهای اجتماعی، ابراز وجود و کاهش اضطراب اجتماعی میشود.
برخی از تحقیقات نشان دادند که استفاده از آموزش ابراز وجود به عنوان بخشی از برنامه بهبود مهارتهای اجتماعی، درپیشگیری از مصرف الکل، دخانیات و سایر مواد مخدر توسط نوجوانان (متز، فوئملر، برون<FootNote No="232" Text="- Metz, Fuemmeler&amp;amp; Brown,"/>، 2006، راندی و میشل،2008) موثر است.