چکیده:
اندکی پس از ورود سرزده استعمار به ایران و مشاهده ناسازگاری آن با فرهنگ و تمدن بومی ،تلاش های فکری و عملـی برخـی از روشـنفکران و کـارگزاران برای بومی سازی دستاوردهای فرهنگی و تمدنی غرب آغاز شد (تاریخچه ) اما علی رغم فراز و فرود این تلاش ها، نتیجه ایی برای تمدن سازی ایرانـی پدیـد نیامد(مساله ) به ان دلیل که مطالعات آکادمیک فـراوان صـورت گرفتـه در ایـن زمینه بیش از آن کـه بـه بـومی سـازی بپـردازد سـر از غربـی سـازی درآورده است (آثار) بنابراین ، با این سئوال مواجه ایم که چگونه می توان بـا بـازخوانی کاستی چنین مطالعاتی ، نظریه ایی را پیشنهاد داد که قادر به تمدن سازی ایرانی باشد؟(سئوال )به نظر می رسد به جای تلاش برای بومی سازی باید بوم گرایی را جایگزین آن ساخت .(فرضیه ) از این رو،مقاله حاضر در پی ارائـه نظریـه ای در بوم گرایی نه بومی سازی است .(هدف )بدین منظور،این مقاله پس از نشـان دادن مطالعات بومی سازی ایرانی و طبقه بندی آن ،پیشنهادی نوین عرضـه مـی کند.(روش )نظریه بوم گرایی مولفه هایی را ارائه می دهد که با رجوع مکرر بـه سنت شیعی در صدد عبور از بحران مفاهیم سیاسـی بـه عنـوان اولـین گـام در تمدن سازی ایرانی است .(یافته ها)
خلاصه ماشینی:
مطالعات ایرانی بومی سازی و نظریه بوم گرایی معطوف به سنت شیعی مرتضی شیرودی * چکیده اندکی پس از ورود سرزده استعمار به ایران و مشاهده ناسازگاری آن با فرهنگ و تمدن بومی ،تلاش های فکری و عملـی برخـی از روشـنفکران و کـارگزاران برای بومی سازی دستاوردهای فرهنگی و تمدنی غرب آغاز شد (تاریخچه ) اما علی رغم فراز و فرود این تلاش ها، نتیجه ایی برای تمدن سازی ایرانـی پدیـد نیامد(مسأله ) به ان دلیل که مطالعات آکادمیک فـراوان صـورت گرفتـه در ایـن زمینه بیش از آن کـه بـه بـومی سـازی بپـردازد سـر از غربـی سـازی درآورده است (آثار) بنابراین ، با این سئوال مواجه ایم که چگونه می توان بـا بـازخوانی کاستی چنین مطالعاتی ، نظریه ایی را پیشنهاد داد که قادر به تمدن سازی ایرانی باشد؟(سئوال )به نظر می رسد به جای تلاش برای بومی سازی باید بوم گرایی را جایگزین آن ساخت .
این شیوه ایی که او به کار گرفته است ، به بومی سازی مفاهیم شبیه است ولی او تنها در صـدد اسـت بـا تکیه بر گزاره های فوکویی و قواعد روش گفتمان ، تصویری از رابطـه دانـش و قـدرت در تاریخ اندیشه سیاسی اسلامی – ایرانی ، ارائه کند و البته ، او در این تلاش ، از صدر اسلام تـا دوره های میانه اسلامی را بررسی کرده اما به دوره معاصر ایرانی کـه هسـته اصـلی زمـانی پژوهش و رساله حاضراست ، نپرداخته ، ولی کتاب مذکور، مشروط به ایـن کـه رگـه هـای گفتمانی آن را نادیده بگیریم و یا این رگه ها را کنار بگذاریم ، می تواند به عنوان منبع قابـل اعتناء و قابل توجه در فهم و تفسیر دیدگاه سنتی مورد اسنفاده قرار گیرد.