چکیده:
این تحقیق توصیفی کاربردی با هدف شناسایی و دسته بندی موانع تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی در بخش کشاورزی به صورت پیمایشی و با تکنیک دلفی در سه مرحله به انجام رسید. بدین منظور، گروهی از اعضای هیئت علمی کشاورزی (23 نفر) دارای تجربه تجاری سازی به صورت هدفمند (تلفیقی از نمونه گیری بارز و زنجیره ای) برای مشارکت در این مطالعه انتخاب شدند. در مرحله اول، 27 مانع پیش روی تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی در بخش کشاورزی شناسایی شد. پایایی بخش های مختلف پرسشنامه ها بر اساس ضریب آلفای کرونباخ معین شد (69/. تا 81/.=α). در مرحله سوم به اولویت بندی موانع به شیوه تاپسیس اقدام شد. موانع استخراج شده بر اساس الگوی سه شاخگی در سه گروه زیر دسته بندی شد: (1) موانع ساختاری (18 مورد)؛ (2) موانع فرآیندی- رفتاری (21 مورد)؛ (3) موانع زمینه ای- محتوایی (16 مورد). بر اساس نتایج تحقیق مهم ترین موانع تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی در بخش کشاورزی عبارتند از: کیفیت و قابلیت عرضه تجاری پایین دانش و فناوری برخاسته از تحقیقات دانشگاهی (ساختاری)، نبود فرآیند و رویه تعریف شده برای تجاری سازی یافته های تحقیقاتی (فرآیندی)، و عدم بهره مندی مناسب اعضای هیئت علمی از خدمات حمایتی (محیطی).
This descriptive and applied research was carried out with the purpose of identifying and categorizing barriers of commercialization of university agricultural research. This survey research was done by a three-round Delphi technique. Using purposive sampling approach (a combination of reputational and chain sampling techniques)، 23 agricultural faculty members experienced in the purposeful commercialization were selected as the participants in this study. In the first round، 27 barriers in the way of the commercialization of university agricultural research were extracted applying a qualitative content analysis of participants' responses. In the second round، the integrated list of barriers was categorized in three groups، including (1) structural barriers (18 items)، (2) behavioral – process barriers (21 items)، and (3) context- environment barriers (16 items). Cronbach alpha coefficient as the criterion of reliability was calculated between .69 and .81 for three categories of barriers in the second and third round، separately. In the third round، the three groups of barriers were analyzed through Topsis. As the results showed، most important barriers of commercialization of university agricultural research are: Low quality and little commercial capability of research findings (structural barrier)، lack of an established procedure for commercialization of university research (behavioral barrier)، and lack of appropriate accessibility to support services (contextual barrier).
خلاصه ماشینی:
ابهام در ارزشگذاری فعالیتهای علمی و شیوع نوعی بیوزنی یا بلاتکلیفی در پژوهشگران، بیسامانی و نبود ساختاری پویا، پایدار و Gans and Persson Lam Plagnol et al Vanderford et al Kumar Casper et al Perkmann et al Boehm & Hogan Jacobsson et al ارگانیک در فرهنگ علمی و پژوهشی کشور و نامشخص بودن راهبردها و انتظارات و اهداف تفصیلی در این زمینه، عدم تناسب شئون اقتصادی و اجتماعی و وضعیت معیشتی و سطح زندگی پژوهشگران با توجه به جایگاه رفیع تحقیق و علوم و اندیشهورزی در جامعه و بازخورد منفی این شرایط در ذهن و اندیشه پژوهشگران، انحصارطلبی در عرصه تحقیقات و همچنین ناتوانی در جذب و جلب مشارکت سازمانهای غیردولتی در عرصه علم، ضعف منش فرهنگی در ایجاد انگیزههای تحقیقی و فعالیتهای علمی و فنی در کشور، ضعف در گفتمان علمی کشور و منش دیالکتیک در بحث، نقد و تبیین نگرشها و یافتههای علمی نظری و فنی در جامعه علمی و دوری نسبی پژوهشگران از رویارویی با این مسئله و سوگیریهای ارزشی آگاهانه یا ناآگاهانه در فرآیند تحقیق (عباسی و همکاران، 155:1387)، موجب افت کیفی بیشتر نظام آموزشی و حاکمیت نگرش و کنش ابزاری بر نهادهای علمی آنان نیز خواهد شد.