چکیده:
هدف از پژوهش حاضر آن است تا ضمن بیان مفهوم آموزش چندفرهنگی، وضعیت آموزش چند فرهنگی در کتب درسی دوره ابتدایی مدارس شهر سنندج بررسی گردد که در این راستا میزان توجه محتوای کتابهای آموزشی مدارس ابتدایی به مفاهیم آموزش چند فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی- پیمایشی است. برای دست¬یابی به این منظور کتاب¬های فارسی و تعلیمات اجتماعی دوره دبستان بررسی گردید. روش تحلیل محتوی کیفی جهت¬دار با نظر به مولفه¬ها و مبانی نظری و رویکرد آموزش تفاوت فرهنگی برای این بررسی به کار گرفته شد و نتایج به دست آمده حکایت از آن داشت که در محتوای کتب درسی دوره ابتدایی توجه چندانی به مفاهیم آموزش چندفرهنگی نشده است.
خلاصه ماشینی:
آموزش چندفرهنگی در کتابهای درسی دورهی ابتدایی گلاله مکرونی* کیوان بلندهمتان** چکیده هدف از پژوهش حاضر آن است تا ضمن بیان مفهوم آموزش چندفرهنگی، وضعیت آموزش چند فرهنگی در کتب درسی دوره ابتدایی مدارس شهر سنندج بررسی گردد که در این راستا میزان توجه محتوای کتابهای آموزشی مدارس ابتدایی به مفاهیم آموزش چند فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت.
روش تحلیل محتوی کیفی جهت¬دار با نظر به مؤلفه¬ها و مبانی نظری و رویکرد آموزش تفاوت فرهنگی برای این بررسی به کار گرفته شد و نتایج به دست آمده حکایت از آن داشت که در محتوای کتب درسی دوره ابتدایی توجه چندانی به مفاهیم آموزش چندفرهنگی نشده است.
از این رو، به اتخاذ «رویکرد آموزش تفاوتهای فرهنگی »، در پی بررسی این پرسش برآمد که آیا دانشآموزان از طریق کتابهای درسی این دوره با مقولههای زیر آشنا میشوند: آشنایی با قومیت (کد 1-1)، نژاد (کد 2-1)، احترام به فرهنگهای دیگر (کد 3-1)، زبانهای گوناگون در یک جامعه یا کشور (کد 4-1)، مذاهب مختلف (کد 5-1)، آداب و رسوم متفاوت اقوام (کد 6-1)، پوششهای اقوام مختلف (کد 7-1)، مشاغل اقوام مختلف (کد 8-1)، میراث فرهنگی اقوام مختلف (کد 9-1)، بنابراین، در این پژوهش از تحلیل مقولهای استفاده شده است و واحد تحلیل جمله و مضمون در نظر گرفته شده است.
یافتهها یافتههای مربوط به تحلیل محتوای کتابهای آموزشی دوره ابتدایی: بر اساس نتایج جدول شماره 1 در کل کتابهای فارسی (بخوانیم) پنج پایه دبستان در مجموع 116 مرتبه به مقولههای آموزش چندفرهنگی توجه شده است.
این تحقیق نشان داد که در محتوای کتابهای دورهی ابتدایی توجه کمی به مفاهیم آموزش چند فرهنگی شده است.