خلاصه ماشینی:
"مهار خشم با روش شناختی-رفتاری در کودکان دبستانی (بررسی نتایج درمان) الهام شیرازی مشکلات ناشی از خشم مانند رفتارهای مقابله ای(oppositional)،خشونت،ناکامی و پرخاشگریهای فیزیکی و لفظی از دلایل عمده ارجاع کودکان به مراکز مشاوره و درمان بوده است.
در این تحقیق،10 جلسه گروه درمانی شامل سه مرحله شناخت هیجانها،افزایش مهارتهای شناختی و تمرینهای نمایشی برای مهار خشم تشکیل و نتایج آن با گروه کنترل که تنها بازیهای تفریحی انجام میدادند،مقایسه شد.
کودکان گروه درمان در مقایسه با گروه کنترل کمتر خشمگین و دچار عواقب ناشی از خشم شده بودند و کوشش بیشتری برای مهار بیان خشم میکردند.
کلا کودکان به الگوبرداری و تمرین رفتارهای مناسب بیشتر علاقه داشتند،در انجام دادن تکالیف همکاری نمیکردند،برخی به بررسی دلایل بروز خشم و تفکر مرحله به مرحله،علاقه بیشتری نشان میدادند و برخی به ارزیابی برانگیختگی خشم و آرام بخشی تمایل بیشتری داشتند.
نتایج این تحقیق نشان میدهد که مداخلات شناختی-رفتاری بر مهار بیان خشم و آموزش راههای مناسب بیان خشم به کودکان موثر بودند؛اما بر احساس خشم اثری نداشتند."