چکیده:
زمینه و هدف: هدف از این مطالعه شناخت رفتار مطالعه مقاله های مجله های علمی اعضای هیئت علمی دانشگاه های دولتی وزارت علوم تحقیقات و فناوری است.
روش: این پژوهش با روش پیمایش و با استفاده پرسشنامه برخط انجام شد. جامعه پژوهش شامل اعضای هیئت علمی شاغل در رشته های مهندسی الکترونیک، مهندسی شیمی و مهندسی مکانیک؛ فیزیک، شیمی و ریاضی؛ مدیریت، روانشناسی و علوم اجتماعی در دانشگاه های وزارت علوم تحقیقات و فناوری است که دارای آدرس پست الکترونیکی در سایت دانشگاه مربوطه بودند.
یافته ها: اعضای هیئت علمی از نسخه الکترونیکی مجلات خارجی خیلی زیاد استفاده می کنند و در نقطه مقابل از نسخه چاپی مجلات داخلی استفاده خیلی کمی دارند. هم چنین آن ها در تلاشند تا از آخرین دستاوردهای علمی حوزه تخصصی خود آگاهی داشته باشند بطوری که آخرین مقاله مورد مطالعه بیش از ۸۰ درصد آنها مربوط به سال های ۲۰۱۴ و ۱۳۹۳ بوده است. از نظر حوزه موضوعی نیز تفاوت معنی داری در میزان مطالعه مقالات مشاهده نشد. بین تعداد مقالات خارجی مطالعه شده عضو هیئت علمی و تعداد مقالات خارجی منتشره وی، نیز همبستگی معنادار مثبتی برقرار بود. هم چنین اکثریت آنها به شیوه جستجو در وب از وجود مقاله مطلع می شوند.
نتیجه گیری: اعضای هیئت علمی از انتقال رویه انتشار مقالات از چاپی به الکترونیکی رضایت کامل دارند. آنها برای رویت پذیری در سطح جهانی تلاش می کنند. تفاوت های میان رشته ای در رفتار مطالعه اعضای هیئت علمی وجود دارد
Background and Aim: The aim of this study was to explore the article reading behavior of faculty members working for state-run universities.
Method: This survey study used an online questionnaire for data collection. The research population consisted of all the faculty members in the fields of Electronic Engineering، Chemical Engineering، Mechanical Engineering، Physic، Chemistry and Mathematics، Management، Psychology and Social Science. Email addresses of respondents were obtained from their universities’ websites and the invitation emails were sent to them with the link of the online questionnaire.
Results: The results showed that respondents used international electronic journals the most and print copy of Persian journals the least. They tried to keep up-to-date with the latest developments of their field. The last article read by 80% of them belonged to 2014 or 1393. In terms of the number of articles read، there was no significant difference between different subjects. There was correlation between the number of article published and the number of articles read by faculty members. Majority of respondents used web searching to find out about the articles.
Conclusion: Faculty members were happy with the transition of journals to electronic format. They try to increase their visibility internationally. There are disciplinary differences in reading behavior