خلاصه ماشینی:
"برای بررسی این سؤال که آیا بین دانش فراشناختی گروههای دارای توانایی متفاوت(دانش آموزان ناموفق در حل مسألههای کلامی و دانش آموزان قوی و ضعیف در حل مساله آونگ)تفاوت وجود دارد از نتایج مطالعه کریمی(1375)و سالاری فر(1375)میتوان استفاده کرد.
نتایج حاکی از آن است که«پرسشنامه»که به منظور سنجش دانش فراشناختی حل مسأله دانش آموزان ایرانی طراحی شده است،از شاخصهای روان شناختی مناسبی برخوردار است: 1- پرسشنامه مصاحبهای دارای روایی صوری و محتوایی است.
در ادامه،یافتههای فوق با توجه به نتایج تحقیقات مشابه بررسی میشود: الف)در مورد یافتههای مربوط به روایی همگرا،هیچ پژوهشی در دست نیست؛با وجود این این یافته،با توجه به چارچوب نظری و مفهوم سازیهای ارائه شده از سازه دانش فراشناختی و طبقات آن(به ویژه نظریه فلاول)،قابل تبیین است.
ج)یافتههای تحقیقات مشابه در باره متفاوت بودن عملکرد گروههای توانایی،با یافتههای این پژوهش هماهنگ است: سونسن(1990)طی تحقیقی عملکرد حل مسأله دانشآموزانی را که با استفاده از پرسشنامه مصاحبهای دانش فراشناختی حل مسأله،به دو گروه فراشناخت بالا و پایین تقسیم شده بودند مقایسه کرد و نشان داد که گروه فراشناخت بالا،در مقایسه با گروه فراشناخت پایین،عملکرد بهتری در تکالیف حل مسأله داشت و از توانایی تولید فرضیه و آزمون راه حلهای جانشین برخوردار بود.
سونسن در دو مطالعه(1990، 1993)نیز از روش فوق برای بررسی همسانی درونی پرسشنامه مصاحبهای دانش فراشناختی استفاده کرد و ضرایب زیر را به دست آورد: (a@0/87) و (r@0/95) با توجه به نتایج میتوان گفت پرسشنامه مصاحبهای دانش فراشناختی،روا و پایاست و ابزار مناسبی برای سنجش دانش فراشناختی حل مسأله به شمار میرود و در تحقیقات مربوط به این موضوع،قابل استفاده است."