چکیده:
امروزه یکی از دلایل اصلی توجه جهانی به پایداری توسعه و تخریب بی رویه محیط زیست و منابع طبیعی در پرتو آموزه های نظام سرمایه داری مبتنی بر حداکثرسازی سود است . از آنجا که اعتماد بشر به قدرت فناوری و دانش خود متزلزل شده است ، در رفتار با طبیعت محتاط تر شده و در تکاپوی تدوین اخلاق محیط زیستی بر آمده است . در حالی که متون اسلامی غنی از دستورها و قواعد مواجهه صحیح و دور از هرگونه افراط و تفریط با محیط زیست است ، غفلت محققان اسلامی سبب شده است که غربی ها که خود عامل اصلی تخریب محیط زیست هستند، داعیه دار تدوین و معرفی اخلاق محیط زیست شوند و حتی در آثار خود، دین را به عنوان محرک و مشوق انسان (به منزله خلیفه خدا روی زمین ) در تخریب طبیعت معرفی کنند. از سوی دیگر، در داخل کشور بخشی از مسئولان امور توسعه ای کشور دغدغه جدی عملی برای صیانت از محیط زیست ندارند و این مسئله سبب از دست رفتن منابع طبیعی شده است . این مقاله درصدد معرفی و تبیین دیدگاه مترقی ولایت فقیه درباره محیط زیست و منابع طبیعی با استفاده از روش تئوری داده بنیاد است تا در حد امکان نظریه ای همه جانبه برای حوزه محیط زیست ارائه کند.
خلاصه ماشینی:
تبیین نظریه امنیت محیط زیست براساس تحلیل محتوای بیانات مقام معظم رهبری ، حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی )١ مهدی زروندی ٢ محمودرضا شمس دولت آبادی ٣ سیدجواد امینی ٤ تاریخ دریافت : ١٣٩٤/١٢/٢٠ تاریخ پذیرش نهایی : ١٣٩٥/٣/٧ فصلنامه آفاق امنیت / سال نهم / شماره سی ام - بهار ١٣٩٥ چکیده امروزه یکی از دلایل اصلی توجه جهانی به پایداری توسعه و تخریب بی رویه محیط زیست و منابع طبیعی در پرتو آموزه های نظام سرمایه داری مبتنی بر حداکثرسازی سود است .
جدول ٣ـ قضایای نظری پژوهش قضایای دکترینی قضایای هدف گذاری قضایای سیاست گذاری مدیریت زیست بومی و بهره برداری اجرای طرح های پرهیز از اسراف و خردمندانه از زیست بوم ها با توجه به کویرزدایی و بیابان زدایی ظرفیت سازی برای اصلاح توان طبیعی و حفظ ارزش های تنوع به رونق اقتصاد کشور بهره وری با گسترش فرهنگ زیستی امکان پذیر است کمک می کند عمومی محیط زیست امکان پذیر می شود.
سپس دو قضیه مرتبط با قضیه اصلی دکترین با عنوان قضایای ارتباطی انتخاب شدند که این دو قضیه ارتباطی دکترین عبارت اند از: «تأمین عدالت محیط زیستی و استفاده از منابع زیستی پایه با تأکید بر اصلاح الگوی تولید و مصرف در بخش های مختلف » (قضیه حملیه ) و «مدیریت زیست بومی و بهره برداری خردمندانه از زیست بوم ها با توجه به توان طبیعی و حفظ ارزش های تنوع زیستی امکان پذیر است » (قضیه شرطیه ).