چکیده:
در متون علمی تناقض در مورد موسیقی و زبان زیاد به چشم می خورد. از یک سو مطالعات موردی - شاهد بر روی بیماران با آسیب مغزی که توانایی استفاده از زبان و موسیقی را از دست داده اند نشان داده است که مناطق مربوط به زبان و موسیقی در مغز کاملا جدا و مستقل از یکدیگرند. از سوی دیگر مطالعاتی وجود دارند که با استفاده از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی کاربردی (fMRI) به بررسی عملکرد مغز سالم پرداخته اند. این تحقیقات بر خلاف یافته های نوروسایکولوژیک حاکی از آن هستند که مناطق مشترک زیادی در مغز کسانی که در حال تحلیل و درک زبان یا موسیقی هستند فعال می باشد.
خلاصه ماشینی:
"البته زمان هم مهم است اما تغییرات در طی صدها هزارم ثانیه رخ میدهد نه چند ده هزارم ثانیه، پس شبکه عصبی تحلیل کنندهء موسیقی باید بتواند تمایز خوبی میان اصوات زیروبم قائل شود،مانند تفاوت یک نوت در آکوردهای مختلف که گاه فرکانسهایشان کمتر از 20 هرتز با یکدیگر تفاوت دارد.
من فکر میکنم بسیار باارزشتر است که موسیقی را به اجزای تشکیل دهنده آن تفکیک کنیم و سپس به شناسایی مراکز مغزی برای هر جزء بپردازیم»ساختن چارچوب در حالیکه زاتور و همکارانش از موسیقی و کلام برای بررسی ادراک و شنوایی استفاده میکنند،افرادی دیگر آنها را جهت مطالعهء تحلیلهای سطوح بالاتر شناختی به کار گرفتهاند.
باربارا تیلمن (Barbara Tillmann) روانشناس و یکی از پژوهشگران مرکز ملی مطالعات علمی دانشگاه لیون میگوید: «پژوهش در حوزهء موسیقی دیدگاه جدیدی در مورد ساختارهای غیر کلامی و چگونگی ادراک آنها به ما میدهد به همین دلیل مطالعهء موسیقی در کنار زبان جالب توجه است چرا که در زبان علاوه بر رویدادها و ارتباطات نحوی ساختارهای معنایی نیز وجود دارند."