خلاصه ماشینی:
"استاد دکتر ابو الفضل نبئی در طول مدت فعالیت علمی-دانشگاهی خویش موفق به تألیف و انتشار 8 عنوان کتاب تحت عناوین و مشخصات ذیل شد: 1-سنجش و مبدأ زمان در نزد ملل یا تاریخچه تقویم،اردبیل،1351 2-چوپانیان در تاریخ ایلخانیان یا تاریخ آل چوپان همراه با نقد و بررسی در منابع اصیل تاریخی قرون 7 و 8 هجری و معرفی آثار 45 مورخ برجسته این دوره،تهران،1351 3-تحفه حاتمی(تصحیح و تحشیه دکتر ابو الفضل نبئی؛دکتر تقی عدالتی)،بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی،مشهد، 1370 4-تقویم و تقویمنگاری در تاریخ،آستان قدس رضوی،چ 1،1365؛چ 2،1366 5-هدایت طلاب به دانش اسطرلاب یا آشنایی با اسطرلاب و روش کاربرد آن،بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی،مشهد،1371 6-اوضاع سیاسی و اجتماعی ایران در قرن هشتم هجری از سقوط ایلخانان تا تشکیل تیموریان،دانشگاه فردوسی مشهد،1375 7-نهضتهای سیاسی-مذهبی در تاریخ ایران،ج 1،از صدر اسلام تا عصر صفوی، دانشگاه فردوسی مشهد،1376(17) 8-گاهشماری در تاریخ،سمت،تهران، 1381 همچنین حدود 40 عنوان مقاله تحت عناوین مختلف ذیل مندرج در مجلات علمی-پژوهشی داخلی و خارجی و سمینارهای گوناگون کشوری و بین المللی از دیگر دستاوردهای چند دهه فعالیت تحقیقاتی و تلاش دانشگاهی استاد است: 1-«محمد اقبال لاهوری،معمار وحدت اسلامی در قرن بیستم»،دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد،ش 3،س 13، پاییز 1356 2-«نسئی و حرمت آن در اسلام»،دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد،ش 1،س 14،بهار 1357 3-«آذربایجان در قلمرو اسلام»،دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد،ش 3،سال 14،پاییز 1357 4-«تقویم اسلامی هجری قمری»،فرخنده پیام،دانشگاه فردوسی مشهد،1360 5-«تقویم دوازده حیوانی»،دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد،ش 1 و 2،س 15،بهار و تابستان 1361 6-«تقویم دوازده حیوانی در تاریخ و فرهنگ ایرانی»،آینده،ش 7،س 8،مهر 1361 7-«اهمیت قمر در تعیین و تشخیص زمان و مقام آن در قرآن»،دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد،ش 3،س 15،پاییز 1361 8-«نوروز ایرانی در تقویم اسلامی»،دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد،ش 4،س 15،پاییز 1361 9-«تشریح برگی از تقویم و بیان کار مقوم»، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد،ش 3 و 4،س 16،پاییز و زمستان 1362 10-«تسییر تنجیم و تفسیر منجم»،دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد،ش 1،س 17،بهار 1363 11-«یگانگی حاکم در شیوه زمان سنجی حاکی از یگانگی فرهنگی در دو جامعه هندی و ایرانی است»،دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد،ش 2،س 17،تابستان 1363 (به تصویر صفحه مراجعه شود) *استاد نبئی دوستدار حقیقت و شناساندن حقایق علمی بود و البته از جمله کسانی که فکری مستقل دارند و ذوق و قریحهای انتقادی؛در مطالعه و کسب دانش اهل اجتهاد بود و صاحبنظر."