چکیده:
چهارچوببندی موضوعهای عمومی یکی از مهمترین امکانات و ابزارهای رسانه برای شکل دادن به افکار عمومی و تاثیرگذاری در تصمیمهای سیاسی است. رسانهها از طریق چهارچوببندی بر درک مخاطبان از موضوعها تاثیر میگذارند. از این رو، میتوان انتظار داشت که رسانهها از چهارچوببندی موضوعهای عمومی بهمنزلة ابزاری رقابتی استفاده کنند. رسانهها با خلق چهارچوبهای رقیب به پیشبرد اهداف سیاسی و اتخاذ تصمیمهای سیاسی مد نظرشان کمک میکنند. شناسایی انواع چهارچوببندیهای رسانههای رقیب از موضوعهای عمومی مانند هدفمندی یارانهها نشاندهندة چگونگی تلاش رسانهها برای تاثیرگذاری در سیاستهای عمومی است. به این منظور همة داستانهای خبری پیرامون موضوع هدفمندی یارانهها در دو گروه روزنامة رقیب تحلیل مضمونی شدند تا نحوة چهارچوببندی متضاد این رسانهها از موضوعهای عمومی آشکار شود. نتایج تحقیق نشان میدهد که این دو گروه از روزنامهها، که در رقابت سیاسی جهتگیریها و گرایشهای مخالفی دارند، از چهارچوببندیهای متضاد برای تاثیرگذاری بر تصمیمات سیاسی استفاده میکنند.
Public Issues framing is one of the main tools of media to shape public opinion and to influence political decisions. The media influence understanding of audiences through framing. Hence it could be expected that media use Public Issues framing as a competitive tool. Creating competitive frames, the media contribute to advance political goals and to make intended political decisions. Identification of different media frames regarding a public issue such as subsidy plan illustrates how media influence public policy. For this purpose, contents of all news stories regarding the subject of subsidy plan within two competing groups of newspaperwere analyzed to reveal how the counter framings of these media of one public issue. The results of research indicate that these two groups of newspapers that have contrary orientations and tendencies use counter framings to influence political decisions.
خلاصه ماشینی:
شناسایی انواع چهارچوبهای رسانهای پدیدآمده از سوی رسانههای رقیب برای شکلدهی به خطمشیهای عمومی در ایران مطالعة موردی هدفمندی یارانهها مسعود غلامپور راد چکیده چهارچوببندی موضوعهای عمومی یکی از مهمترین امکانات و ابزارهای رسانه برای شکل دادن به افکار عمومی و تأثیرگذاری در تصمیمهای سیاسی است.
به این منظور همة داستانهای خبری پیرامون موضوع هدفمندی یارانهها در دو گروه روزنامة رقیب تحلیل مضمونی شدند تا نحوة چهارچوببندی متضاد این رسانهها از موضوعهای عمومی آشکار شود.
پرسشی که در اینجا مطرح است این است که رسانهها چگونه بستههای چهارچوبی متضاد میسازند و بهکار میگیرند و رسانهها برای تأثیرگذاری در تصمیمهای متولیان خطمشی چگونه با ساخت چهارچوبهای متضاد دربارة موضوعهای عمومی به رقابت با یکدیگر میپردازند؟ برای بررسی چنین مسئلهای باید یک موضوع عمومی انتخاب شود که به موضوع رسانه و خطمشی تبدیل شده باشد.
از این رو، موضوع هدفمندی یارانهها موردی مناسب برای بررسی رفتار رسانهها دربارة چهارچوب دادن به مسائل و موضوعهای عمومی است.
چهارچوبها، مضامین مرتبط با آنها، و تعداد داستانهای خبری خلقشده {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همانطور که اطلاعات جدول 4 نشان میدهد، این دسته از رسانهها در رقابت برای تأثیرگذاری در تصمیمهای سیاسی داستانهای خبری را بهنحوی چهارچوببندی میکنند که در نقطة مقابل چهارچوبهای رسانههای رقیب قرار میگیرند.
مشاهدات نشان میدهد رفتار واقعی رسانهها دربارة مسائل و موضوعهای عمومی به این نحو است که با استفاده از چهارچوبهای متضاد و با ایجاد فضاهای مضمونی مخالف برای تأثیرگذاری در تصمیمهای سیاسی به رقابت با یکدیگر میپردازند.