چکیده:
به رغم حضور زنان در مقاطع تحصیلی عالی و احراز شایستگیهـای عمـومی، تعـداد کمـی از بـانوان در پسـت هـای مدیریتی و مهم منصوب شده اند؛ درنتیجه به علت حضورنداشتن در تصـمیم گیـریهـای سـازمانی قـدرت کمتـری نسبت به مردان دارند. در این پژوهش ، فرهنگ سازمانی و به تبع آن جنسیت به منزله مهم تـرین عامـل اثرگـذار بـر توزیع قدرت سازمانی مدنظر قرار گرفته است . ازاین رو، از روش پژوهش توصیفیـهمبستگی اسـتفاده شـد. جامعـه آماری مطالعه شده را کلیه کارکنان دانشگاه فردوسی مشهد (١٢٥٠ نفر) تشکیل دادنـد. روش نمونـه گیـری از نـوع تصادفی ساده و برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و حجم نمونه برابر ٣٠٠ نفر انتخـاب شـدند. جهت گردآوری داده های مورد نیاز از پرسش نامه استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش نشـان داد کـه بـین فرهنـگ سازمانی و توزیع قدرت رابطـه معنـاداری وجـود دارد و همچنـین فرهنـگ سـازمانی توزیـع قـدرت در سـازمان را پیش بینی میکند. بین توزیع قدرت در دو گروه زنان و مردان تفاوت معنـاداری وجـود دارد و بـا توجـه بـه مقـادیر میانگین در دو گروه مردان و زنان میتوان این گونـه نتیجـه گرفـت کـه توزیـع قـدرت مـردان در سـازمان بـه طـور معناداری بیشتر از گروه زنان است .
خلاصه ماشینی:
سنجش رابطه جنسیت ، فرهنگ سازمانی و توزیع قدرت در سازمان رضوان حسین قلیزاده ١، زهرا قاسمی ٢، ساجده ناصریصادق ٣، آرزو احمدآبادی *4 چکیده به رغم حضور زنان در مقاطع تحصیلی عالی و احراز شایستگیهـای عمـومی، تعـداد کمـی از بـانوان در پسـت هـای مدیریتی و مهم منصوب شده اند؛ درنتیجه به علت حضورنداشتن در تصـمیم گیـریهـای سـازمانی قـدرت کمتـری نسبت به مردان دارند.
بین توزیع قدرت در دو گروه زنان و مردان تفاوت معنـاداری وجـود دارد و بـا توجـه بـه مقـادیر میانگین در دو گروه مردان و زنان میتوان این گونـه نتیجـه گرفـت کـه توزیـع قـدرت مـردان در سـازمان بـه طـور معناداری بیشتر از گروه زنان است .
cultural image نوآوری و خلاقیت فردی، جهت دهی و هدایت ، سیستم پاداش ، یک پارچگی و وحـدت ، الگوهـای ارتباطات ، تحمل تعارض ، کنترل ، روابط و حمایت مدیریت ، هویـت و مسـئولیت پـذیری و بـرای سنجش توزیع قدرت از مؤلفه های قدرت قانونی (پست و مقام )، تصـمیم گیـری، فاصـله قـدرت ، تخصص ، پاداش ، شبکه سازی و برقراری روابط متقابل ، متنوع بودن کارها و انعطاف پذیری، قوانین و مقررات ، قدرت مرجعیت (الگویی) استفاده میشود.
پیشینه تحقیق مروری بر پژوهش های انجام گرفته حاکی از آن است که کانون تمرکـز بسـیاری از پژوهشـگران ، موضوع پایگاه های قدرت ، توزیع قدرت در سازمان برحسب جنسیت و موانع دسـتیابی زنـان بـه پست های سازمانی، فرهنگ سازمانی و عوامل متأثر از آن اسـت ، در ادامـه ، بـه تعـدادی از ایـن پژوهش ها اشاره میشود.