خلاصه ماشینی:
"آزمون، ارزشیابی و امتحان در چنین نظامی بر مبنای کمیت یا میزان بهیادسپاری و حفظ اطلاعات و دادههای کتابهای درسی است که این خود به اضطراب و تنش دانشآموزان دامن میزند.
در این نظام آموزشی، مبنا و معیار موفقیت در امتحان و آزمون پایانی، پاسخهای یکسان و استاندارد به سؤالات است و کمتر جایی برای پاسخهای خلاقانة دانشآموز وجود دارد.
» به همین دلیل میتوان گفت این نظام آموزشی «پاسخمحور» است و کمتر از پرسش، نقد و نظر، چه از جانب دانشآموز و چه از طرف معلم استقبال میکند.
اما به دلیل فقدان دیدگاه منظومهای و سیستمی و از آنجا که چنین رویکردی در سایر اجزای نظام آموزشی، چون برنامهریزی درسی، تألیف و تدوین منابع، روش تدریس معلم و نیز مدیریت کلاس و مدرسه دنبال نمیشود، ارزشیابی توصیفی در عمل به حاشیه رفته است."