چکیده:
دورة آموزشی «رویکردهای نظری در علوم اجتماعی» با هدف دانشافزایی دبیران علوم اجتماعی دورة متوسطه و با شرکت ۶۰ نفر از دبیران منتخب سراسر کشور، از ۲۲ تا ۲۶ شهریورماه گذشته در شهر مقدس قم و منطقة ییلاقی «وسف»۱ برگزار شد.این دوره که با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی حوزة علمیة قم، دفتر تالیف کتب درسی وزارت آموزشوپرورش، دبیرخانة راهبردی درس علوم اجتماعی و انجمن جامعهشناسی آموزشوپرورش برگزار شد، شامل چهار جلسة آموزشی در نوبت صبح با حضور استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاهها و سه جلسة کارگاهی در نوبت عصر با حضور مولفان کتب درسی و کارشناسان دفتر تالیف بود
خلاصه ماشینی:
"صبح روز اول و در اولین جلسة آموزشی، با موضوع «ماهیت علوم اجتماعی مدرن»، دکتر محسنی تبریزی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و دانشیار دانشکدة علوم اجتماعی، به تشریح چیستی جامعهشناسی و سه پارادایم عمدة آن پرداخت و با بیان تفاوتها و تقابلهای این جامعهشناسیها نتیجه گرفت که جامعهشناسی دیگر مانند زمان کنت، یک دانش واحد نیست، بلکه دانشی چندپارادایمی است.
به دیگر سخن، اگر جامعهشناسی آلمانی، فرانسوی و آمریکایی بهعنوان سه جامعهشناسی متفاوت وجود دارند، چرا ما نباید از جامعهشناسی ایرانی سراغ بگیریم و جامعهشناسی ایرانی داشته باشیم؟ جلسة عصر روز دوم با پاسخ به سؤالات دبیران دربارة هویت ایرانی - اسلامی شروع شد و حین پاسخ به این سؤالات و تبادل نظر دبیران و معلمان با استادان مدعو، دکتر خیری و دکتر هاشمیان، از مؤلفان کتابهای درسی جامعهشناسی و علوم اجتماعی دورة متوسطه، موضوع «تأثیرات فرهنگ بومی بر دانش جامعهشناسی بومی» را مورد بحث و بررسی قرار دادند."