چکیده:
امروزه در نظامهای تعلیم و تربیتی توجه زیادی به پرورش مهارتهای تفکر میشود و کودکان آموزش میبینند که چگونه با استفاده از فکر خود زندگی کنند. بنابراین به نظر میرسد شناخت سبک های تفکر (به عنوان الگو و روش ترجیحی فرد در استدلال، ارزیابی و قضاوت) و کاربرد آن در زندگی روزمره و در زمینه های متفاوت میتواند روشنگر باشد. هدف این مطالعه نیز بررسی رابطه سبک های تفکر و سبک های یادگیری است . برای سبک های تفکر از سیاهه سبک های تفکر استرنبرگ (-Zhang ٢٠٠٥ ,Sternberg) و برای سبک های یادگیری از نظریه گراشا ـ ریچمن (-Grasha١٩٩٦ ,Reichmann) استفاده شده است . شرکت کنندگان این مطالعه دانش آموزان دبیرستانی مدارس شهر تهران بودند. از این جامعه ، به روش نمونه گیری خوشه ای ٥٣٣ نفر (٢٥٨ دختر و ٢٧٥ پسر) انتخاب شدند و به سیاهه سبک تفکر و مقیاس سبک یادگیری گراشا ـ ریچمن پاسخ دادند. یافته ها نشان داد که سبک های تفکر با سبک های یادگیری رابطه معناداری دارند. همچنین یافته ها نشان داد که سبک های تفکر با الگوهای متفاوتی توانستند هر یک از سبک های یادگیری را پیش بینی کنند. به نظر میرسد که دانش آموزان با سبک تفکر نوع اول، سبک های یادگیری مستقل را ترجیح میدهند و دانش آموزان با سبک تفکر نوع دوم و سوم، به دیگر سبک های یادگیری گرایش دارند.
خلاصه ماشینی:
در مدل اولیۀ آنها برای تعامل کلاسی، سه بعد دو قطبی مطرح میشود: تفکر و کودک ، سال سوم، شمارة دوم، پاییز و زمستان ١٣٩١ (١) اجتنابکننده ـ مشارکت طلب (Avoidant-Participative) (٢) رقابت طلب ـ همکاریخواه (Competitive-Collaborative) (٣) وابسته ـ مستقل (Dependent-Independent) اما آنها بعدها در مدل خود تجدیدنظر کرده و بیان کردند که افراد در هر بعد، روی یک پیوستار تک قطبی قرار میگیرند و نه در قطب های مخالف .
تفکر و کودک ، سال سوم، شمارة دوم، پاییز و زمستان ١٣٩١ استرنبرگ (٢٠٠٠ ,Sternberg) در نظریۀ خودگردانی ذهنی معتقد است که سبک ها روشهای رجحانیافته ای برای استفاده از تواناییهای شناختیاند و نشان میدهند که افراد به چه شکل تواناییهای خویش را در زندگی روزمره به کار میگیرند.
گذشته از این که هر یک از تفکر و کودک ، سال سوم، شمارة دوم، پاییز و زمستان ١٣٩١ این تقسیم بندیها به کدام جنبه تاکید دارد و کدام بعد فعالیت در کلاس را در نظر میگیرد، همواره این سوال مطرح است که سبک یادگیری به عنوان عامل بسیار مهم در تعیین سطوح عملکرد، از چه عواملی تأثیر میپذیرد.
سبک های یادگیری مورد بررسی در این پژوهش ، سبک های پیشنهادی تفکر و کودک ، سال سوم، شمارة دوم، پاییز و زمستان ١٣٩١ گراشا و ریچمن هستند.
رابطۀ ضعیف سبک تفکر نوع اول و سبک یادگیری وابسته نیز با تفکر و کودک ، سال سوم، شمارة دوم، پاییز و زمستان ١٣٩١ پیشینۀ نظری همسوست .
در این پژوهش یافته های ما نشان داد که سبک تفکر نوع دوم نیز به تنهایی ١٦ درصد از واریانس سبک یادگیری همکاریکننده را تبیین میکند.