خلاصه ماشینی:
"اگر برج عاج فلسفه برای بزرگترها نان و آب نمیشودو برای جامعه هم سودی ملموس ندارد صحبت از فلسفهبرای کودکان چه وجهی دارد؟ الان میتوان مثل موقعی که بسیاری از واژهها وعناوین که از فرهنگ غرب وارد فرهنگ ما میشودبگوییم که ضرورت چنین چیزی-فلسفه برای کودکان( Philosophy of Children )یا به اختصار P4C -را غربیها 30 سال پیش احساس کردهاند و روشها وبرنامههای مشخصی دارند و لازم است که ما هم این کار راانجام دهیم.
این سوالات و تفکر دربارۀ آنها در ادامۀ سوال ازچرایی امور است که نمونه فلسفی روشن آن را میتواندر دیالوگهای سقراط دید که از مسئلهای ساده شروعمیکند و با طرح وجوه و سوالات دیگر فرد را به تأمل وتفکر عمیق وامیدارد.
این سوالات نشانگرطبیعی و نهادی بودن تفکر فلسفی در کودکان است کهدر نوجوانی با بروز شخصیت و بلوغ جسمی به سوالاتیاساسی تبدیل میشود که عموما بدلیل عدم تربیت وآموزش مناسب به ضمیر ناخودآگاه فرد رفته و بدون پاسخمیماند و دیگر هیچگاه مجال طرح جدی نمییابند و یاگاهی با تلاشهای فردی نوجوان بدون هدایت مربی وآموزش صحیح به تنشهای فکری و روانی میانجامد."