خلاصه ماشینی:
"پدر که بهشغل پشمریسی مشغول بود ذخیرهای اندک برای فرزندان بجایگذاشت که بعد از چند سال یعنی در سال 465،تمامی ذخیرهبه پایان رسید و دو کودک بجای مانده یعنی ابو حامد و برادربزرگوارش احمد،را راهی مدارس علوم دینی آن روز که اندکشهریهای به طلاب میدادند نمود.
از طرفی جاهطلبی علماء و بحثهای جدلی آنان در مورداعتقادات،از طرف دیگر نزاعهای بین عوام مردم که گاه منجر بهقتل و کشتار میشد،از طرفی دیگر هم خود غزالی دنبال معرفتیقینی بود و این معرفت را در حسیات و ضروریات میجستکمکم به این فکر افتاد که حسیات و ضروریات هم میتوانندمورد شک واقع شود(چرا که سایه را ساکن میبینی بعد از چندلحظه میبینید حرکت کرد)ستاره را کوچک میبینی در حالیکه علم ثابت کرده از زمین بزرگتر است و...
«بقول خود غزالی این شک بیش از دو ماهبطول نینجامید که خداوند شفاعت عنایت کرد و نفس به صحت واعتزال باز آمد و به ضرورت عقلی اعتماد نمود»3 غزالی بعد از رهایی از شک جویندگان حقیقت را به چهار گروهتقسیم نمود:1.
قرن پنجم:زمان غزالی دوره ترقی کامل صوفیه،تشکیلات صوفیه همچون خانقاه و نظایر آن بود و در این زمانبیش از هر زمان دیگر رواج یافت و خواجه نظام الملک هم از اینطریقه طرفداری کرد.
و نظر آنان در مورد متابعت از امام معصوم را رد میکرد چراکه فاطمیها راه نیل به معرفت واقعی را اطاعت از امام و تعلیم اونشان میدادند ولی غزالی میگفت امام آن است که رأی بیشتر ازخلق داشته باشد و شرط لازم اسلام از تکلیف پنج چیز است:مرد،ورع،علم،نسب قریش در مقابل این سؤال را طرح میکرد:آیا صرف ادعا در باب اماممعصوم کافی است یا نه؟اگر کافی است پس هرکس رابه عقلخودش واگذارید."