خلاصه ماشینی:
"کیهان فرهنگی:استاد!بنظر میرسد در نسبت با گذشته،پس از انقلاب،شعر نو در مجامع رسمی دانشگاهی ما جایگاه ویژهای پیدا کرده و به یک معنی «پذیرفته شده»است و حالا کمتر مورد بیمهری برخی از اساتید قرار میگیرد،جناب عالی از منظر یک استاد ادبیات دانشگاه این روند را چگونه ارزیابی میفرمایید؟ استاد حاکمی:همانطور که گفتم،با چاپ نوشتههای مرحوم دکتر زرین کوب و آثار آقای دکتر شفیعی کدکنی و دیگر محققان،شعر نو در دانشگاه بیشتر معرفی شد و به تدریج جایگاه خودش را در دانشگاه به دست آورد و حالا هم از وضعیت بهتری برخوردار است.
از طرفی در یکصد ساله اخیر هم نویسندگان بزرگی از کشورمان برخاستهاند؛با این همه هیچگاه هیچ اثر ادبی معاصر ما جهانی نشده است و هنوز هم از میراث گرانقدر سعدی و حافظ و مولانا در جهان بهره میبریم و ما را در جهان با آثار آن بزرگان (به تصویر صفحه مراجعه شود) *کیهان فرهنگی:چرا از دهه سی به بعد،شعر نو بیرون از دانشگاه و تدریس رسمی گسترش چشمگیری پیدا کرد؟ استاد حاکمی:شعر نو بیشتر جنبه سمبلیک و رمزی داشت و چون آزادی بیان در سالهای قبل از انقلاب نبود جوانان و اهل ذوق حرفهایشان را در این قالب ارائه میکردند.
کیهان فرهنگی:اجازه بدهید یک سؤال شخصی هم داشته باشم،از میان آثار شاعران جوان پس از انقلاب،کار کدامیک را از لحاظ ساختار و محتوا میپسندید؟ استاد حاکمی:البته مثل معروفی است که میگویند:هر گلی برای خودش یک رنگ و بویی دارد،انتخاب یکی و ترجیح دادن آن بر دیگران، شاید واقعا کار درستی نباشد،همه اینها در این میدان قدم گذاشتهاند و با شوق و ذوق اشعارشان را ارائه کردهاند،ولی حالا شاید به علت همکاری نزدیک با آقای قیصر امینپور،گرایش بیشتری به شعر ایشان،از نظر انسجام و پختگی دارم."