چکیده:
لیندا زاگزبسکی با مطرحکردن نظریه معرفتشناختی اعتمادگرایی مبتنی بر فضیلت کوشیده است مناقشه میان نظریههای معرفتشناختی درونگرایانه و برونگرایانه را حل کند. او برای حل مناقشه از مؤلفههای اصلی نظریه اخلاقی فضیلتگرایانه ارسطو، مانند فضایل و رذایل عقلانی و اخلاقی، وجدان و عاطفه، استفاده کرده است. نظریه اعتمادگرایی مبتنی بر فضیلت با نظریههای درونگرایانه در اخذ مؤلفههای وظیفهگروی، ارادهگروی و آگاهی فاعل شناسا در معرفت شباهت دارد و وجه اشتراکش با نظریههای برونگرایانه در توجه به تأثیر علی عوامل بیرون از باور بر نحوه شکلگیری باور است و در حل مناقشه تا حدودی موفق بوده است.
خلاصه ماشینی:
نظریـه اعتمــادگرایی مبتنــی بــر فضــیلت بــا نظریــه های درون گرایانــه در اخــذ مؤلفــه های وظیفه گروی ، اراده گروی و آگاهی فاعل شناسا در معرفت شباهت دارد و وجه اشتراکش با نظریه های برون گرایانه در توجـه بـه تـأثیر علـی عوامـل بیـرون از بـاور بـر نحـوه شکل گیری باور است و در حل مناقشه تا حدودی موفق بوده است .
از نظر زاگزبسکی ، فاعل شناسا می توانـد، بـه طـور آگاهانـه و ارادی ، فضایل عقلانی و اخلاقی را در خود ایجاد کند و رذایل اخلاقی را از بین ببرد تا زمینه اعتمادپـذیر و در خور اطمینانی برای شکل گیری و ایجاد باور فراهم شود (٦١-٥٩ :١٩٩٦ ,Zagzebski).
از نظر زاگزبسکی ، هر فضیلتی علاوه بر انگیزه خـاص آن فضـیلت ، مبتنـی بـر انگیـزه کلـی معرفتی ای است و از آنجا که انسان ها میل و شوق به حقیقـت دارنـد، فضـایل معرفتـی را بـرای وصول به معرفت انتخاب و تحصیل می کنند و هر فضـیلتی متشـکل از انگیـزه معرفتـی ، هـدف مؤدی به صدق بودن و موفقیت با احتمال زیاد در رسیدن بـه فهـم اسـت ( & ١٦٧-١٦٦ :.
مؤلفه وظیفه (duty) در نظریه های درون گرایانه برای فاعل شناسا الزام هـایی را در مرحلـه پـذیرش بـاور پیش می نهد، ولی مؤلفه وجدان برای دو مرحله شکل گیری و پذیرش باور الزام هایی را بـرای فاعـل شناسا معرفی می کند که اگر شخص فضیلت مندی باشد و بخواهد به بـاور صـادق برسـد ملـزم بـه رعایت آنها است .