In the organizational studies, the measurement of organizational learning
capabilities is an important research area. Educational institutions need more
organizational learning due to their mission and goals. In this paper, the
organizational learning capabilities in Iranian faculties of physical education
and sport sciences have been measured. The method that applied in this
research was descriptive-survey. Therefore, for data gathering the
organizational learning capabilities scale of Gomez et al (2005) were
completed by personnel of those faculties (n=138). Results showed that the
faculties of physical education and sport sciences in 3 capabilities of
managerial commitment, openness and experimentation and knowledge
transfer and integration do not meet the optimum level (p<0.01). The mean
score of system perspective was less than expected moderate score but this
difference was not significant (P>0.05). Also ranking of organizational
learning capabilities showed that system approach had the high score and
openness and experimentation had the low score among the four capabilities.
In attention to the results of this study and benefits of organizational
learning, there is a suggestion for faculty administrators that have more
effort on developing organizational learning capabilities.
خلاصه ماشینی:
"همچنین نظر به اهمیت یادگیری سازمانی در مطالعات مدیریت این مقوله در محیطهای و نهادهای آموزشی نیز مورد تحقیق قرار گرفته است Gomez , Lorente & Cabrera Levitt Huber Murray and Donegan (10،11،12،13،14).
با توجه به اهمیت موضوع و نیاز روزافزون سازمانهای آموزشی به مقوله یادگیری سازمانی، در مطالعه حاضر سعی بر آن است تا به سنجش سطح قابلیتهای یادگیری سازمانی دانشکدههای تربیتبدنی و علوم ورزشی پرداخته شود تا مشخص شود وضعیت این دانشکدهها در ابعاد Templeton, G.
روش پژوهش مطالعه حاضر از نوع مطالعات توصیفی پیمایشی بود که در آن با استفاده از پرسشنامه استاندارد گومز و همکاران (2005) به سنجش قابلیتهای یادگیری سازمانی دانشکدههای تربیت بدنی و علوم ورزشی پرداخته شد (6).
لازم به توضیح است که پرسشنامه سنجش قابلیتهای یادگیری سازمانی 1 برای اولین بار توسط خاکزاربفروئی (1387) در دانشگاه تربیت مدرس تهران ترجمه و اعتبار آن با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی مورد تایید قرار گرفته است (19).
همچنین در مطالعه حاضر به منظور بررسی این که آیا پرسشنامه مذکور در محیط آموزشی و به طور خاص برای دانشکدههای تربیت بدنی نیز قابلیت استفاده دارد، به تعیین روایی محتوایی و صوری توسط 7 نفر از اعضاء هیات علمی گرایش مدیریت ورزشی دانشگاههای کشور پرداخته شد؛ تا با فرهنگ و شرایط محیط دانشکده ها همخوانی لازم را پیدا نماید.
همان گونه که ملاحظه شد مقایسه 4 قابلیت در دانشکدههای تربیت بدنی و علوم ورزشی نشان داد قابلیت دید سیستمی بالاترین میانگین را دارد و پس از آن به ترتیب قابلیتهای انتقال و یکپارچگی دانش، تعهد مدیریت و فضای باز و آزمایشگری قرار دارند."