چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی نقش دانشگاه در بهبود مولفه های آموزش سیاسی در دانشجویان است. این مولفه ها شامل چهار حوزه دانش سیاسی، نگرش سیاسی، مهارت سیاسی و رفتار سیاسی هستند. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان دوره های کارشناسی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید باهنر کرمان بودند که از این بین نمونه ای 321 نفری برای گردآوریی داده ها انتخاب گردید. ابزار پژوهش نیز پرسشنامه محقق ساخته سنجش مولفه های آموزش سیاسی دانشجویان بود که پایایی آن برابر 98/0 آلفای کرونباخ برآورد گردید. نتایج نشان دادند که دانشجویان بیشترین تاثیر برنامه های دانشگاه را بر افزایش اندیشه های آزادی خواهی، عدالت جویی و برابری طلبی در کنار بهبود آگاهی ها و اطلاعات سیاسی، بهبود نگرش خود نسبت به رابطه دولت و ملت، افزایش تمایل شان به اطاعت از قوانین کشور، افزایش قابلیت تصمیم گیری سیاسی (قانون گذاری و وضع سیاست) و تقویت قدرت تفکر در مورد مسائل و سیاست های عمومی کشور، افزایش تعهد ملی و احترام به اراده عمومی می دانند. همچنین از نظر دانشجویان کم ترین تاثیر برنامه های دانشگاه نیز بر بهبود و گسترش سواد انتقادی دانشجویان نسبت به مسایل سیاسی کشور، میل و انگیزه برای مشارکت سیاسی بیشتر و حس رقابت جویی سیاسی، افزایش قابلیت یادگیری سیاسی و بهبود رفتار سیاسی نهادها و گروه های عضو بوده است.
خلاصه ماشینی:
نتـایج به دست آمده نشان داد که از نظر دانشجویان ، برنامه های دانشگاه بیشـترین تـأثیر را بر افزایش اندیشه های آزادی خواهی، عدالت جویی و برابریطلبی در کنـار بهبـود آگاهیها و اطلاعات سیاسی ، بهبود نگرش خود نسبت به رابطـه دولـت و ملـت ، افزایش تمایلشان به اطاعت از قوانین کشور، افزایش قابلیت تصمیم گیری سیاسـی (قـانون گـذاری و وضـع سیاسـت ) و تقویـت قـدرت تفکـر در مـورد مسـائل و سیاست های عمومی کشور، افزایش تعهد ملی و احترام به اراده عمـومی داشـته و بر بهبود و گسترش سواد انتقادی دانشجویان نسبت به مسائل سیاسی کشور، میـل و انگیزه برای مشارکت سیاسی بیشـتر و حـس رقابـت جـویی سیاسـی ، افـزایش قابلیت یادگیری سیاسی و بهبود رفتار سیاسی نهادها و گروههـای عضـو کمتـرین تأثیر را داشته است .
از نظر دانشجویان ، برنامه های دانشگاه تا چه اندازه بـر رفتـار سیاسـی آنـان تأثیرگذار بوده است ؟ نتایج مربوط به مؤلفه های رفتار سیاسی در جدول شماره (٨) ارائه شده اند.
S. (2011), "Education and Political Participation: Exploring the Causal Link", Political Behavior, No. 33, DOI 10.
S. (2005), "The Missing Link: Exploring the Relationship between Higher Education and Political Engagement", Political Behavior, 27 (1), 25-47, DOI 10.
(2013), "Testing the Relationship between Education and Political Participation using the 1970 British Cohort Study", Political Behavior, DOI 10.
(2010), "Promoting Political Participation through Adult Education", Procedia Social and Behavioral Sciences 2, 3241–3245.