چکیده:
بر اساس حکایات قرآنی، سالمسازی جامعه از آلودگیهای اخلاقی، تعالی و تکامل جامعه را به دنبال خواهد داشت و جوامعی که جوی سالم نداشته باشند، در سراشیبی سقوط و اضمحلال قرار خواهند گرفت. پرسش اصلی در این نوشتار پژوهشی این است که راهکار عملی برای سالمسازی جامعه از انحرافات و آلودگیهای اخلاقی در حکایات و داستانهای قرآن چیست؟ روش پژوهش، کتابخانهای و با بهرهگیری از نتایج دستاوردهای پژوهشی و تحقیقات صورت گرفته در این موضوع میباشد. هدف اصلی، پاسخگویی به چگونگی شیوة سالمسازی جامعه در حکایتهای عبرتآموز قرآن میباشد. نتیجة اصلی مستخرج از مقاله عبارت است از اینکه با حرکتی تدریجی، انقلابی فرهنگی، گسترش امر به معروف و نهی از منکر، مجازات منحرفان، طرد عوامل فساد و تباهی و نیز بهره جستن از شیوههای تربیتی گوناگون میتوان جامعه را از آلودگیهای اخلاقی زدود.
خلاصه ماشینی:
الف ) بت پرستی و شرک از زمان حضرت نوح (ع ) که مردم به گرد پنج بت معروف یعنی: ود، سـواع ، یغـوث ، یعـوق و نسر پروانه وار میگشتند و در پیشگاه آنها سر به خاک می ساییدند تا زمان حاضر کـه بـت هـا طرح ها و جلوه های گوناگون یافته انـد، همـواره بـت پرسـتی یکـی از موانـع عمـده بـر سـر راه حرکت های توحیدی بوده است و انسان ها را از وصول به معبود حقیقی آنان باز داشـته اسـت ؛ به عنوان مثال ، بزرگ معلم توحید، ابراهیم (ع ) برای بیداری وجدان خفتـۀ بـت پرسـتان و اثبـات بی فایده بودن و پرستش این خـدایان موهـوم ، پـس از آنکـه بـه جـان بـت هـا افتـاد، آنهـا را قطعه قطعه میکند: فجعلهم جذاذا...
اینکه میبینیم موسی (ع ) در درجۀ اول به سوی فرعون و ملاء او مبعوث میگردد، علاوه بر اینکه یکـی از برنامـه هـای موسـی نجـات بنـیاسـرائیل از چنگال استعمار فرعونیان و استخلاص آنها از سرزمین مصر بود، و این بدون گفتگو و پنجه در پنجۀ فرعون افکندن امکان پذیر نبود، به سبب آن است که طبق مثل معروف ، «همیشه آب را باید از سرچشمه صاف کرد» و مفاسد اجتماعی و انحراف های محیط تنها با اصلاحات فردی و موضعی چاره نخواهد شد، بلکه باید سردمداران جامعـه و آنهـا کـه نـبض سیاسـت ، اقتصـاد و فرهنگ را در دست دارند، در درجۀ اول اصلاح گردند تا زمینه برای اصلاح بقیه فـراهم گـردد (مکارم شیرازی،١٣٧١، ج ٦: ٢٨٠).