چکیده:
تحقیق حاضر، تلاش ترویج سرمایه گذاری کشورهای میزبان را بررسی میکند. اگرچه تاسیس آژانس های ترویج سرمایه گذاری میتواند ریزش درونی سرمایه گذاری مستقیم خارجی را تحت تاثیر قرار دهد. این تحقیق ازنوع پژوهش های ثانویه و به شیوه تحلیلی- تطبیقی و با استفاده از اطلاعات اولیه منابع اسنادی منتشر شده و نیز بررسی پیمایشی به منظور گردآوری اطلاعات مورد نیاز انجام شده است.جامعه آماری بررسی میدانی افرادصاحب نظر و مسئول در 68 کشور (توسعه و در حال توسعه) می باشد.در بررسی تطبیقی کشور سنگاپور بنا به دلایل مستند ومعتبر به عنوان نماینده کشور های توسعه یافته و ایران به عنوان نماینده کشور های درحال توسعه،مقایسه شده اند.همچنین از مجموعه ای ازتحلیل های مسیربامدل آموس4[1] و با تخمین حداکثر احتمال و بررسی ها جهت تحلیل اطلاعات استفاده شده است.نتایج تحقیق نشان میدهدکه ترویج افزایش سرمایه گذاری میتواند ابزاری برای جذب سرمایه گذاری های مستقیم خارجی و تاثیر واسطه هایی باشد که تصمیم گیرندگان[2]FDI را با عواملی نظیر؛ اندازه بازار، رشد بازار و هزینه پایین کارگر هماهنگ می کندو [3]IPA میتواند بیشتر از عامل واسطه ای بین محیطFDI کشور میزبان و ریزش درونی FDIنسبت به هر عامل محیطی FDIدیگر باشد. یافته ها حاکی از آن است که ترویج IPAتاثیر مثبتی بر جذب FDIدارد بعلاوه مقایسه نمونه های کشور های توسعه یافته با کمتر توسعه یافته نشان میدهد که تناسب مدل آماری در[4] OECDبهتر از غیر OECDاست. 1-Amos 4 (Arbuckle and Wothke ,1999) 2- Foreign Direct Investment (UNCTAD , 1999 ) 3- Investment Promotion Agencies (IPA) 4- Organization for Economic Corporation and Development (OECD)
خلاصه ماشینی:
نتايج تحقيق نشان مي دهدکه ترويج افزايش سرمايه گذاري مي تواند ابزاري براي جذب سرمايه گذاري هاي مستقيم خارجي و تأثير واسطه هايي باشد که تصميم گيرندگان ٢ FDI را با عواملي نظير: اندازه ي بازار، رشد بازار و هزينه ي پايين کارگر هماهنگ مي کند و IPA٣ مي تواند بيش تر از عامل واسطه اي بين محيط FDI کشور ميزبان و ريزش دروني FDI نسبت به هر عامل محيطي FDIديگر باشد.
1-Amos 4 (Arbuckle and Wothke ,1999) 2- Foreign Direct Investment (UNCTAD , 1999 ) 3- Investment Promotion Agencies (IPA) 4- Organization for Economic Corporation and Development (OECD) مقدمه نگرش استراتژي مديريت بازاريابي ملي ، نياز به ايجاد يا افزايش توسعه ي اقتصادي دارد (کتلر و همکاران ١٩٩٧،١).
دنينگ (١٩٩٦)٧چهار نوع انگيزه ي:جستجوي منبع ، جستجوي بازار، جستجوي کارايي و استراتژي سرمايه را در فعاليت هاي FDIشرکت هاي چندمليتي شناسايي وUNCTAD اين انگيزه ها را به عنوان تصميم گيرنده هاي اقتصادي همراه با دوتصميم گيرنده يFDIديگر،مثل چارچوب سياسي کشورميزبان وتسهيلات تجاري تعريف 1-Kotler et al 2- United Nation Conference of Trade and Development 3-Guisinger,UNCTAD,wells & wint 4-Bergsman , Lim , Morisset & Pirnia 5-Morisset & Andrews- Johnson 6-Wint & Williams 7-Dunning مي کند.
درطرح ريزي معادله ي ساختاري براي تخمين پارامترها،از٤مدل ساختاري (شکل شماره ي يک )استفاده شد و با راه حل هاي 1 -Gupta 2 -Flamm 3 -Lucas 4- Wheeler & Moody 5- Wells 6 -Bilkey, Fenwick & Amine کاملا استاندارد،محاسبات انجام گرفت و اين مهم به وسيله ي روش آموس درجدول شماره ي سه نشان داده شده است .