چکیده:
نظریه ها ارکان اساسی علوم را تشکیل می دهند؛ چراکه بیشتر تفسیرها و تحلیل ها از پدیده های طبیعی و اجتماعی، در قالب نظریه ها صورت می گیرند. پژوهش حاضر با توجه به نقش نظریه در علوم، درصدد است تا با توجه به ویژگی های انقلاب اسلامی ایران که انقلابی برگرفته از مکتب اسلام و اندیشه های دینی امام خمینی (ره) است، ضمن بیان ضرورت های نظریه پردازی بومی برای رسانه ها در جمهوری اسلامی ایران، نظریه رسانه طراز انقلاب اسلامی را پیشنهاد کند. از آنجا که نظریه فطرت، پایه و اساس مکتب اسلام، انقلاب اسلامی و اندیشه های امام خمینی (ره) است؛ به همین دلیل در این پژوهش ابعاد نظریه فطرت برای رسانه طراز انقلاب اسلامی تبیین شده است. از این رو، با بهره گیری از دیدگاه امام خمینی (ره) در مورد فطرت، به نظریه رسانه طراز انقلاب اسلامی و در سطحی عام تر نظریه رسانه اسلامی می رسیم؛ نظریه ای که پشتوانه فلسفی آن با توجه به اندیشه های امام خمینی (ره) حکمت متعالیه، پشتوانه فقهی آن اصول فقه و هدف نهایی آن قرب الهی است.
خلاصه ماشینی:
نظریه ای که منجر به شکل گیری کامل رسانه طراز انقلاب اسلامی شـده و بـر اسـاس آن بـه معیـار و شـاخص دقیـق و مشخص نظری برای عناصر اصلی رسانه کـه اسـاس کـار در رسـانه را در بخـش هـای مدیریت و منابع انسانی ، تولید و ارائه پیام و اسـتفاده از گونـه هـای ارائـه پیـام ، تشـکیل می دهند، دست یافت و بر اساس آن نظریـه ، الگـویی مناسـب از رسـانه طـراز انقـلاب اسلامی ، بویژه برای صداوسیمای جمهوری اسلامی ارائـه کـرد تـا در انجـام وظـایف و تکالیف و مسئولیت هایی که برای آنها معین شده است ، موفق تر عمل کند و تفاوت هـای ماهوی این رسانه ها با رسانه های سکولار حفظ گردد.
مشخص اسـت کـه ایده مقبول مشروع نیز بر اساس و پایه های معرفتی و مفهومی نظریه هنجـاری بنـا شـده است و نمی تواند نظریه دینی برای رسانه اسلامی یا رسانه طراز انقلاب اسـلامی باشـد؛ زیرا این پرسش اساسی را به ذهن می آورد که آیا صرف جایگزینی هنجارها کافی اسـت تا نظریه ای یا مدلی اسلامی شود یا اینکه لازم است هر نظریه ای بـر اسـاس بنیـان هـای نظری مکتب خود شکل بگیرد؟ و دیدگاه و نظریه مناسب تدوین و مدل متناسب بـا آن نظریه طراحی شود؟ اکبری (١٣٩٢) نیز در کتاب های «درآمـدی بـر ارتباطـات و اطلاعـات در اسـلام » و «تأملاتی در دین و رسانه » به دنبال ارائه رسانه دینی مبتنی بر منسوبات دینی اسـت .