چکیده:
اطلاع رسانی رسانه، از راه های تغییر رفتار زیست محیطی است که در صورت وجود تعامل مناسب میان رسانه و مخاطب، واکنش های غیرمنتظره در رفتار شهروندان را کاهش می دهد و کنشی به نسبت قابل پیش بینی را در سیاستگذاران، جامعه موجب می شود. این تعامل در مسائل غیرمتعارفی همچون استفاده از آب بازیافتی حساسیت و اهمیت بیشتری دارد. پژوهش حاضر با هدف واکاوی معنایی در واکنش شهروندان نسبت به این مسئله، با روش نظریه زمینه ای انجام شده است. در روش نمونه گیری با حداکثر تنوع با 23 نفر از افراد مصاحبه شد و داده ها در قالب 107 مفهوم، 39 مقوله محوری و یک مقوله هسته کدگذاری شدند. نتایج نشان داد که افراد «بی اعتمادی نهادی» را زمینه نپذیرفتن اخبار رسانه در نظر می گرفتند و «مخاطره ادراکی» و «درک قدرت منفعت طلب» از شرایط علی مهم تلقی می شد. در این پژوهش، مقوله هسته «استحاله اعتبار خبر رسمی و پذیرش ریسک هدفمند شایعه» است.
خلاصه ماشینی:
1. Dhiman از این رو، بر اساس اهمیت نقش رسانه در اطلاع رسانی های زیست محیطی ، پژوهش حاضـر در نظـر دارد بـه بررسـی ایـن نکتـه بپـردازد کـه شـهروندان چـه واکنشـی بـه اطلاع رسانی های زیست محیطی رسانه ملی نشان می دهند و در امور مـرتبط بـا سـلامت آب و محصولات کشاورزی ، به چه نحو، اخبار رسانه ای را مورد واکـاوی معنـایی قـرار می دهند و عملکرد خود را بر حسب آن تنظیم می کنند؟ چارچوب مفهومی پژوهش نظریات جامعه شناختی مختلفی در مـورد اینکـه چـرا و چگونـه افـراد رفتارهایشـان را در برخورد با محیط زیست تغییر خواهند داد، وجود دارند (صالحی ، ٢٠٠٨ و بلیکـی ، ترجمـه چاوشیان ، ١٣٨٤).
جدول ١ـ مقوله بندی زمینه ها و بسترهای برداشت کنشگران از اخبار مربوط به پساب مقولات مقوله محوری نوع مقوله پتیناشقینض ه مگخفتدگوویش ی رمسسانئه ولان ، ادراک فیلترینگ رسانه ای ، بی اعتمادی نهادی زمینه مخــاطرات بهداشــتی ، مخــاطره ناشــی از احتمــال ، مخــاطرات فــن ســالاری ، مخــاطرات تــکصــدایی ، مخاطرات پیش بینی علم مخاطره ادراکی علی رموحیاکفـظـه دامرانصه ،ـتلناحقت گرتایجـرـبی ه وـاـخدبارر،ت لاحبـی اگکرم ی ، سویاخساــص گگذرااریی ی درک قدرت منفعت طلب علی نجاست آب ، تفسیر دنیاگرایانه رسانه از دین ، دین ابزاری ناهمسوپنداری دین و رسانه مداخله گر بخی اراعجتی مادتنی اق به ض گافطتـلاه عارت سـارنه سانته حدـات لتـی ثیورخرارسجـای نه هـای تأثیر رسانه های بیگانه مداخله گر بی اعتمادی نهادی باید توجه داشت که صرف آگاهی درباره نیاز شدید به دیگر منابع آبی ، الزاما نه پذیرش عمومی را برای استفاده دوباره از آب تضمین می کند و نـه عوامـل مداخلـه گـری چـون رسانه می توانند بر برداشت و ادراک افراد مؤثر واقع شـوند.