چکیده:
هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر موفقیت های نظامی داعش در عراق و سوریه به منظور یافتن راهکارهای مقابله با آن است. با فرض اینکه نقش عوامل روانی در موفقیت های داعش بیش از توان نظامی است، 65 تصویر و ویدیوی بارگذاری شده در توییتر در ماه ژوئن 2014 (زمان تصرف شهر موصل عراق) انتخاب و تجزیه و تحلیل شد. برای تجزیه وتحلیل، از روش کیفی از نوع توصیفی ـ تحلیلی استفاده گردید و یافته های پژوهش نشان داد، داعش در عملیات نظامی خود از تاکتیک های جنگ روانی همچون اخبار کنترل شده، محک زدن دشمن، ساختن دشمن فرضی، پاره حقیقت گویی، ادعا به جای واقعیت، اغراق، تفرقه افکنی، شایعه پراکنی، استفاده از عاطفه گیرندگان پیام، تخریب روحیه رقیب و تلطیف چهره خود استفاده می کند. در نهایت برای مقابله با این تاکتیک ها پیشنهاد هایی به مسئولان رسانه ملی ارائه شده است
خلاصه ماشینی:
با فرض اینکه نقش عوامل روانی در موفقیت های داعش بیش از توان نظامی است ، ٦٥ تصویر و ویدیوی بارگذاری شده در توییتر در ماه ژوئن ٢٠١٤ (زمان تصرف شهر موصل عراق ) انتخاب و تجزیه وتحلیل شد.
برای تجزیه وتحلیل ، از روش کیفی از نوع توصیفی ـ تحلیلی استفاده گردید و یافته های پژوهش نشان داد، داعش در عملیات نظامی خود از تاکتیکهای جنگ روانی همچون اخبار کنترل شده ، محک زدن دشمن ، ساختن دشمن فرضی ، پاره حقیقت گویی ، ادعا به جای واقعیت ، اغراق ، تفرقه افکنی ، شایعه پراکنی ، استفاده از عاطفه گیرندگان پیام ، تخریب روحیه رقیب و تلطیف چهره خود استفاده می کند.
در توصـیف داده هـا نیـز ابتـدا معرفـی مختصـری از تاریخچـه شکل گیری گروه تروریستی داعـش و نیـز انـواع جنـگ روانـی بیـان مـی گـردد و آنگـاه تاکتیکها و شیوه های جنگ روانی مورد استفاده داعش و آنچه از سوی حامیـان خـارجی این گروه برای کمک به آنها به کار گرفته می شود، مورد بررسی قرار می گیرد.
در این تاکتیک عوامل تبلیغاتی می کوشند برای دریافت بازخورد نظر گروهی خاص یا حتی افراد جامعه ، با انتشار یک موضوع ، واکنش آنهـا را مورد ارزیابی قرار دهند و سیاست های آینده خود را نسبت بـه آن طراحـی کننـد.
The Rise and Fall of The Islamic State of Iraq and Al – Sham (Levant) ISIS.
org/sada/2014/07/14/islamic-state- In-syria-bacj-with-vengeance/Hfto Hubbard, B.
Islamic State In Iraq And Syria.