چکیده:
زمینه: ویژگی سبز بودن، شامل سه مولفه مسئولیت اجتماعی، حساسیت زیست محیطی و مسایل اخلاقی است. پژوهش حاضر با هدف تحلیل چشم انداز و ماموریت شرکت های برتر ایرانی و خارجی به منظور بررسی میزان توجه آن ها به مقوله سبز بودن، طراحی گردید.روش: این پژوهش با رویکرد کیفی و با استفاده از روش کتابخانه ای انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش شرکت های برتر ایرانی و خارجی بودند. نمونه مورد مطالعه شامل100 شرکت برتر ایرانی و 100 شرکت برتر خارجی می باشند. 100 شرکت برتر معرفی شده توسط وزارت صنایع و معادن در سال 1391 به عنوان شرکت های برتر ایرانی انتخاب شدند؛ همچنین 100 شرکت برتر معرفی شده توسط نشریه فورچون در سال 2012 به عنوان شرکت های برتر خارجی در نظر گرفته شدند و با مراجعه به وب سایت شرکت ها، بیانیه چشم انداز و ماموریت آن ها به دست آمد. داده های جمع آوری شده با استفاده از روش تحلیل محتوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.یافته ها: تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد که شرکت های ایرانی مورد بررسی در تدوین بیانیه چشم انداز خود، توجه کمی به ویژگی سبز بودن داشته اند؛ در تدوین بیانیه ماموریت خود نیز فقط به بعد مسئولیت اجتماعی اهمیت داده اند. شرکت های برتر خارجی مورد بررسی نیز در تدوین بیانیه های چشم انداز و ماموریت خود فقط مقوله مسئولیت اجتماعی را در نظر گرفته اند و به مسایل زیست محیطی و اخلاقی توجه لازم را نداشته اند.نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان می دهد که مقوله مسئولیت اجتماعی در تدوین چشم انداز و ماموریت شرکت های مطالعه شده در این پژوهش، مورد توجه بیشتری بوده است و به مسایل اخلاقی و زیست محیطی توجه کافی نشده است.
خلاصه ماشینی:
با توجه به اهمیت سه مقوله مسئولیت اجتماعی، حساسیت زیستمحیطی و مسایل اخلاقی، در این پژوهش با تحلیل محتوای چشمانداز و مأموریت شرکتهای برتر ایرانی و خارجی میزان توجه شرکتها را به این موارد بررسی مینماییم.
همچنین از بین 31 شرکت خارجی مورد بررسی 39 درصد به بعد مسئولیت اجتماعی و 19 درصد آنها به مسایل اخلاقی در تدوین چشمانداز خود نظر داشتهاند.
همچنین تحلیل نتایج نشان از این دارد که شرکتهای برتری که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفتهاند (داخلی و خارجی) در تدوین بیانیه مأموریت خود نیز به مسایل زیستمحیطی توجه چندانی نداشتهاند.
نتایج تحقیق حاکی از این است که در تدوین بیانیه چشمانداز و مأموریت، شرکتهای خارجی بررسیشده بیشتر از شرکتهای داخلی مورد بررسی به ابعاد مسئولیت اجتماعی و مسایل اخلاقی توجه داشتهاند.
تحلیل چشمانداز و مأموریت شرکتهای داخلی و خارجی همچنین حاکی از این بود که شرکتهای مورد بررسی بیشتر بر مسئولیت اجتماعی تاکید داشتهاند تا مسایل زیستمحیطی و مسایل اخلاقی.
بهعلاوه در مقایسه بین چشمانداز و مأموریت شرکتها (ایرانی و خارجی) مشاهده شد که ویژگی سبز بودن (مسئولیت اجتماعی، حساسیت زیستمحیطی و مسایل اخلاقی) در بیانیة مأموریت شرکتهای مورد بررسی پررنگ تر از چشمانداز آنها میباشد.
تفاوت این پژوهش با پژوهشهایی که سابقا انجامگرفته است، بدین شرح میباشد: در یکی از پژوهشها، محققین به بررسی محتوای بیانیه مأموریت 50 شرکت برتر پرداختند و مشاهده کردند که این شرکتها نسبت به قبل توجه بیشتری به جامعه و مسایل اخلاقی داشتهاند.