چکیده:
هدف از اجرای پژوهش حاضر. بررسی اثرات تمزکز و تصویرسازی درونی وبیرونی بر اکتساب و
بادداری مهارت پرتاب دارت با تاکید بر آزمون ره ولف و همکاران(۱۹۹۸) و ماهونی و
آونر(۱۹۷۷) به صورت جداگانه و ترکیبی بوده است. به آمنظور/ دستیابی به اهداف تحقیسق تعداد
۳ادانشجوی پسر دانشگاه تربیت دبیر شهید رجابی تهران با میانگین سنی ۲۴۵0 و توانسایی
تصوبرسازی ۲۳/۵۷و۲۵/۰۶ در دو وجه جنبشی(منتسب به بعد درونسی تصویرسازی) و بینایی
(منتسب به بعد بیرونی تصویرسازی)» به صورتداوظلب انتخاب شدند. بعد از اجرای مرحلة پیش
آزمون» نمونة آماری پژوهش به صورزت همگن (با استفاده از روش ۸138۸) در۸ گروه ۱۴ نفره
گمارده شدند. با تعیین گروههای آزمایشی هشت کانه؛ آرموّدنیها به صورت جداگانه پیرامون
متغیر مستقل اعمال شده در گروه مربوطه آموزش دیدن سپس آزمودنیهای چهارگروه اول
(تصویرسازی درونی, تصویرسازی بیرونی, تمرکز درونی,تمرکز بیرونی) در قالب آزمایش اول و
چهار گروه دوم (گروههای ترکیبی تصوبرسازی درونی + تمرکز درونی, تصویرسازی بیرونسی +
تمر کز درونی, تصوبرسازی بیرونی+ تمرکز بیرونی و تصویرسازی درونی + تمرکزبیرونی) در قالب
آزمایش دومء وارد مراحل دیگر آزمون بعنی مرحلة اکتساب (۵جلسه تمرین مهارت پرتاب دارت
با دست برترء هر جلسه ۹۰کوشش)» مرحلة پس آزمون (۱۰کوشش پرتاب دارت بادست برتر) و
مرحلة آزمون بادداری (۱۰کوشش پرتاب دارت بادست برتر)شدند. تجزیه و تحلیل یافتههای
حاصل از دو آزمایش با استفاده از نرم افزار 5۳55۱۵ و آزمون تحلیل واربانس در اندازههای تکراری
نشان داد که اگرچه عملکرد آزمودنیها در مرحله اکتساب هر دو آزمایش پیشرفت داشت اما
تفاوت معنی داری بین گروههای آزمایشی در این مرحله مشاهده نشد. از سوی دبگرء اثر اصلی
مراحل آزمون در هر دو آزمایش معنیداربود. اما اثر اصلی گروه و همچنین تعامل مراحل آزمون و
گروه به لحاظ آماری معنی دار نبوده است. به عبارت سادهترء, تفاوت اثرات ابعاد تصویرسازی ذهنی
و تم رکز(به طور جداگانه و به صورت ترکیبی) بر اکتساب و بادداری مهارت دارت معنی دار نبود.
نتایج برآمده از هر دو آزمایش این تحقیق, فرضیة ولف و همکاران و ماهونی و آونررا که به ترتیب.
بر اثر بخشی بیشتر تمرکز بیرونی و تصویرسازی درونی تاکید داشتند. رد میکند.
The purpose of this study was to examine the effects of internal and external
focus of attention and imagery instructions on the acquisition and retention
of dart throwing skill. For this purpose, 112 healthy male students (24+1
years, 23.57 & 25.06 internal and external imagery ability) of Shahid Rajaee
Teacher Training university were selected to participate in this study. All
subjects were divided in two experiments (8 groups). In one experiment,
subjects performed either focus of attention training or imagery training with
internal or external instructions. In the second experiment, subjects
performed combination of attentional focus and imagery training. Based on
the attentional focus and imagery training, each experiment was divided to
four groups (n=14). All subjects participated in 5 training sessions included
90 trails per session. After the completion of acquisition phase, the post-test
and retention test were performed. Analysis of variance with repeated
measures in two experiments indicated significant improvements in
performance for all groups in acquisition phase. However there were no
significant differences among groups. Data analysis revealed that the main
effect of measurement periods was significant, but the main effect of groups
and interaction effect of groups and measurement periods was not
significant. Finally these findings suggest that either internal or external
perspective of imagery and focus of attention lead to improvement in
acquisition and learning of skill in novice students.