چکیده:
این پژوهش با هدف ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول از دیدگاه دانشجویان انجام شد. به روش تصادفی طبقه ای تعداد ٣٩٣ نفر از دانشجویان دانشکده های مختلف دانشگاه انتخاب شدند. با استفاده از مدل سروکوال داده های لازم در دو زمینه ادراک و انتظار گردآوری شد. گردآوری داده ها بر مبنای پرسش نامه استاندارد سروکوال با پنج عامل تایید شده از طریق تحلیل عاملی انجام شد. نتایج نشان داد که در تمامی ابعاد کیفیت خدمات آموزشی، شکاف کیفیت وجود داشت . بیشترین میانگین شکاف کیفیت در بعد همدلی (٢/٣٤-) و بعد از آن به ترتیب در ابعاد تضمین (١/٩٥-)، پاسخگویی (١/٨٦-) و اطمینان (١/٦٨-) مشاهده شد و کمترین میانگین شکاف مربوط به بعد ملموس (١/٥٤-) بود. هم چنین ، بین شکاف کیفیت در بعد ملموس با متغیر جنسیت رابطه معنادار آماری مشاهده شد (٠٠٥<p). در مجموع ، انتظارهای دانشجویان از درک آنها از وضعیت موجود بیشتر است و در هیچ کدام از ابعاد کیفیت خدمات آموزشی، انتظارهای آنها برآورده نشده است . در راستای بهبود کیفیت خدمات آموزشی، کلیه ابعاد به ویژه بعد همدلی باید در اولویت قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
در مطالعه اي با عنوان «انطباق و استفاده از مدل سروکوال در آموزش عالي در دانشگاه ايالتي سائوپائولو٤ در کشور برزيل » کيفيت برنامه هاي اجرايي دانشگاه از ديدگاه دانشجويان بررسي شد که بين ادراک دانشجويان و انتظارهاي آنها شکاف وجود داشت (لويس و کاريجو٥، ٢٠٠٩؛ نقل از عنايتينوين و همکاران ، ١٣٩٠).
باقرزاده خواجه و باقرزاده (١٣٨٨) نيز با استفاده از مدل سروکوال براي ارزيابي خدمات آموزشي مراکز عالي تبريز به اين نتيجه رسيدند که مراکز مورد مطالعه ، در تمامي ابعاد داراي شکاف بوده و نتوانسته اند انتظارهاي دانشجويان را برآورده سازند در اين ميان بعد همدلي داراي بيشترين شکاف و بعد تضمين کمترين شکاف را داشتند.
با توجه به نتايج جدول ٣ مشاهده شد که تنها در بعد ملموس بين دانشجويان زن و مرد تفاوت معنادار وجود دارد (٠٠٥ جدول ٣: ميانگين ، انحراف معيار و t مستقل براي ابعاد پنج گانه کيفيت آموزشي به تفکيک جنسيت (رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتيجه گيري هدف پژوهش حاضر، ارزيابي کيفيت خدمات آموزشي از ديدگاه دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد دزفول بر اساس مدل سروکوال بود.
نتايج مطالعات کبريايي و رودباري (١٣٨٤)، آربوني و همکاران (١٣٨٤)، آقامولايي و همکاران (١٣٨٥)، زوار و همکاران (١٣٨٧) و محمديان و خانبابازاده (١٣٨٨) در دانشگاه هاي هرمزگان ، زنجان ، زاهدان ، پيام نور آذربايجان غربي و شرقي و اردبيل از کيفيت خدمات آموزشي نشان ميدهد که شکاف منفي در ابعاد پنج گانه مدل سروکوال وجود دارد که بيانگر آن است که خدمات آموزشي از ديد دانشجويان از کيفيت مطلوبي برخوردار نيستند.