چکیده:
هدف این پژوهش ارزشیابی مهارت های مدیریت زمان و استرس شغلی معلمان مدارس راهنمایی شهرستان سبزوار می باشد.پژوهش به روش توصیفی (همبستگی) می باشد. جامعه آماری، کلیه معلمان مدارس راهنمایی دخترانه دولتی شهرستان سبزوار به تعداد ٦٢٧ نفر در سال ٩٠-٩١ می باشد، که تعداد ١٨٠ نفر از آنها با بهره گیری از روش نمونه گیری خوشه ای به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. از دو پرسش نامه ی مهارت های مدیریت زمان کرمی مقدم و استرس شغلی وندردوف به عنوان ابزار پژوهش استفاده گردید، که ضریب پایایی پرسش نامه ها به ترتیب مهارت فردی مدیریت زمان ٧٣/٠ ، مهارت سازمانی ٨٣/٠ و پرسش نامه ی استرس شغلی وندردوف ٨٢/٠ برآورد شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری همبستگی دو متغیره و رگرسیون همزمان استفاده شد. نتایج نشان داد که : ١. بین فقدان استرس شغلی با مهارت فردی و مهارت سازمانی همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد. ٢. نتایج تحلیل رگرسیون هم زمان نشان داد که مهارت های فردی و سازمانی مدیریت زمان پیش بین مناسبی برای استرس شغلی می باشند.
خلاصه ماشینی:
عبدالوند و همکاران (١٣٨٩) پژوهشي تحت عنوان "بررسي ارتباط بين مهارت سازماني مديريت زمان با استرس شغلي مديران مدارس راهنمايي و متوسطه شهر دورود" انجام دادند.
نتايج به دست آمده نشان داد که بين مؤلفه هاي مهارت هاي سازماني مديريت زمان و استرس شغلي رابطه معنادار و منفي وجود دارد.
پژوهشي توسط امين شايان در سال (٢٠٠٩) تحت عنوان "مطالعه ارتباط بين مهارت هاي سازماني مديريت زمان با استرس شغلي در بين مديران مدارس شهر خرم بيد" انجام شد.
Claessens - بين مهارت هاي مديريت زمان با استرس شغلي معلمان رابطه معنادار وجود دارد.
- بين مهارت هاي فردي مديريت زمان با استرس شغلي معلمان رابطه معنادار وجود دارد.
Kolmogorov Smirnoff (رجوع شود به تصویر صفحه) در جدول بالا ابتدا نرمال بودن توزيع متغيرها با آزمون کالموگروف اسميرنف مورد بررسي قرار گرفت و با توجه به معنادار نبودن آماره ها (٠٠٥ بحث و نتيجه گيري اين پژوهش با هدف ارزشيابي مهارت هاي مديريت زمان و استرس شغلي معلمان مدارس راهنمايي دخترانه شهرسـتان سبزوار انجام شد.
يافته هاي حاصل از فرضيه اصلي نشـان داد کـه بـين فقـدان اسـترس شغلي با مهارت فردي و مهارت سازماني مديريت زمان همبستگي مثبت و معنادار وجود دارد به گونه اي کـه هـر چـه نمـره فقدان استرس بالاتر باشد، نمره مهارت فردي هم بالاتر است ، در نتيجه با افزايش مهارت هاي مديريتي زمان استرس شـغلي هم کاهش مي يابد و ارتباط معنادار بين متغيرهاي پژوهش تأييد مي گردد.
R. , 2006, The Relationship Between Uses of Time Management Techniques and Sources of Stress Among Public School Superintendents in Missouri, Unpublished for PhD Thesis, Saint Louis University.