چکیده:
در دین مقدس اسلام میان وظایف فرد و دولت در تحقق شریعت یک نسبت تعاملی وجود دارد. در واقع وظایف افراد و دولت در جامعه اسلامی مکمل هم بوده و جدا از یکدیگر نیست. شرع مقدس اسلام وظایفی را برای افراد در جامعه اسلامی تعریف نموده است تا با تعامل فرد و دولت، جامعه مطلوب اسلامی شکل گیرد. یکی از اینها، وظیفه فرد مسلمان در قبال مشاهده جرم در جامعه است. در این مطالعه، سعی شده با استفاده از ابزار نظریه بازی ها، فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر، مورد بررسی قرار گیرد. هدف اصلی این مطالعه، مدل سازیچگونگی رفتار افراد در قبال مشاهده جرم در جامعه (به عنوان یکی از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر)، در قالب یک بازی استراتژیک با ترجیحات vNM است. نتایج این مطالعه، نشان می دهد که بی توجهی به این فریضه مهم و ارزشمند و عدم احساس مسئولیت در قبال مشاهده جرم در جامعه، بهره مندی افراد جامعه را کاهش می دهد. به عبارت دیگر، عمل به تعالیم و احکام اسلام و وجود امر به معروف و نهی از منکر، موجب کاهش جرم در جامعه شده و به تبع آن، سطح رفاه کل جامعه افزایش می یابد.
According to the Holy Islam، there are mutual relationships between citizens and the state in an Islamic society; which imply complement duties for both sides. The Sharia has defined different responsibilities for the citizens، which in accordance with the Islamic state will result in a better society. Among these responsibilities is the reaction of a Muslim when witnessing a crime in the society. By using the game theory approach we have studied the consequences of two Islamic orders، i.e. enjoining right and forbidding wrong. We have modeled the reactions of the people when seeing a crime in the society in the framework of a strategic game with VNM preferences. The results show that not paying enough attention to these two valuable orders would reduce the individual and social utility. In other words، if people follow the enjoining right and forbidding wrong، the economic and social costs of crime for the society will decrease and the social welfare will increase.
خلاصه ماشینی:
در اين راستا، ابتدا به بررسي نظارت همگاني )امربه معروف و نهي از منکر( از منظر قرآن، نهج البلغه، روايات و احاديث به عنوان عاملي مهم براي تضمين صحت اجراي قوانين و پيشگيري از انحراف و خطا پرداخته شده، سپس وظايف فرد مسلمان را در برابر مشاهده جرم از منظر فقهي و اخلق اسلمي مورد بررسي قرار مي دهيم و در نهايت، به مدل سازي چگونگي رفتار افراد در قبال مشاهده جرم در جامعه )به عنوان يکي از مصاديق امر به معروف و نهي از منکر(، در قالب يک بازي استراتژيک با ترجيحات vNM مي پردازيم.
٢. پيشگري ٢ از وقوع جرم در اسلم يکي از مسائل مورد بحث در آموزه هاي اسلمي که جزء فروعات دين هم به شمار مي رود، امر به معروف و نهي از منکر است؛ در اسلم با توجه به آيه ٠٧ سوره توبه ٣، گامي مهم در پيشگيري از وقوع جرم برداشته شده است.
علوه بر آيات فراوان قرآن مجيد، احاديث زيادي در منابع معتبر اسلمي نيز درباره اهميت اين دو وظيفه بزرگ اجتماعي وارد شده است که در آنها به خطرات و عواقب شومي که بر اثر ترک اين دو وظيفه در جامعه به وجود مي آيد، اشاره گرديده، به عنوان نمونه : الف( اميرمؤمنان علي )عليه السلم( در بياني نوراني فرمودند: »قوام شريعت بر پايه امر به معروف و نهي از منکر و اقامه حدود الهي استوار است «.
٥- متدلوژي در اين بخش سعي بر اين است تا با مدلسازي يک موقعيت فرضي، تبعات وجود بي تفاوتي در قبال مشاهده جرم در جامعه )به عنوان يکي از مصاديق بي توجهي به فريضه ارزشمند امر به معروف و نهي از منکر( مورد بررسي قرار گيرد.