چکیده:
از سال 1991 به بعد، منطقه ژئوپولیتیکی خزر -دریای خزر به همراه پنج کشور کرانه ای آن- به دلیل دارا بودن امتیازات ژئوپولیتیکی و ژئواستراتژیکی خود مورد توجه قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای قرار گرفته است؛ اهمیت ژئوپولیتیکی خزر و جایگاه برترش در نظام ژئوپولیتیک کنونی، خزر را به صحنه ای از رقابت میان قدرت ها تبدیل کرده است. این پژوهش با رویکردی توصیفی- تحلیلی به دنبال دست یافتن به پاسخ این سوالات است که قدرت های درگیر در رقابت در منطقه خزر از چه تاکتیک هایی برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کنند؟، کدامیک از این تاکتیک ها به عنوان مهم ترین ابزار رقابتی در خزر توسط قدرت ها مورد استفاده قرارمی گیرند؟، به منظور دست یافتن به اهداف این پژوهش، از روش مطالعه کتابخانه ای و روش میدانی (پرسشنامه) با نظرسنجی از خبرگان ایرانی و غیرایرانی استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که از میان تاکتیک های مختلف رقابت نظیر دیپلماسی، تبلیغات، ابزار اقتصادی، ابزار نظامی، قدرت، اتحاد و ائتلاف، دیپلماسی اولین تاکتیک مورد استفاده قدرت ها در دست یابی به اهدافشان در منطقه خزر است.
خلاصه ماشینی:
"ایـن پژوهش با رویکردی توصیفی- تحلیلی به دنبال دست یـافتن بـه پاسـخ ایـن سـؤالات اسـت کـه قـدرت هـای درگیـر در رقابـت در منطقـه خـزر از چـه تاکتیک هایی برای رسیدن به اهداف خود اسـتفاده مـیکننـد؟، کـدامیک از این تاکتیک ها به عنوان مهم ترین ابزار رقابتی در خزر توسط قدرت ها مـورد استفاده قرارمیگیرند؟، به منظور دست یـافتن بـه اهـداف ایـن پـژوهش ، از روش مطالعــه کتابخانــه ای و روش میــدانی (پرسشــنامه ) بــا نظرســنجی از خبرگان ایرانی و غیرایرانی استفاده شده است .
واریانس درون گروهی 559,740 594 0,942 کل 617,573 599 در جدول شماره ٥ که حاصل آزمون توکی از مجموعه آزمون های مقایسـه میـانگین چند جامعه آماری است ، سطح معناداری صـفر و کوچـک تـر از سـطح آلفـای ٠/٥٠ است که در این حالت میتوان گفت که فرض H٠ که همان عدم وجـود تفـاوت در متغیرهای مستقل است ، مورد پذیرش نیست و بـا قبـول فـرض H١ مـیپـذیریم کـه تفاوت معنیداری بین میزان تأثیر هریک از تاکتیک های رقابت بـر رابطـه رقـابتی در خزر وجود دارد.
05 ی ر روی 1 2 ابزار اقتصادی 100 3,1100 تبلیغات 100 3,2000 قدرت 100 3,3600 اتحاد و ائتلاف 100 3,4000 توانایی نظامی 100 3,800 دیپلماسی 100 3,9700 سطح معنیداری 0,282 0,818 براساس آمارهای جدول ٦، تاکتیک های رقـابتی مـؤثر در خـزر در دو گـروه جـای گرفته اند که در گروه اول به ترتیب اولویـت چهـار دسـته از تاکتیـک هـای اتحـاد و / ائتلاف ، قدرت ، تبلیغات و ابزار اقتصادی با دارا بودن میانگین هـای نزدیـک بـه هـم ، اهمیت تقریبا یکسانی در رقابت در منطقه خزر دارند، اما درجه اهمیتشان به تناسـب کم تر از گروه دوم است ."