خلاصه ماشینی:
همگام با تحول با نگاهی به اسناد تحولی تعلیم و تربیت مدرسه نهاد و مرکزی است برای تربیت نونهالان کشور در جهت توانمندی برای بهبود کیفیت زندگی خود و انسانهای دیگر.
وضع مطلوب همان معیارها و ارزشهایی هستند که برنامهریزان آموزشی و درسی در اسناد تحول تعلیموتربیت وضع کردهاند و چون وضع مطلوب چراغ راه مسیر بهسوی زندگی پاک و منزه است، مدرسه جای یادگیری است؛ یادگیری آنچه باید و آنچه برای سن و وضعیت و شرایط یادگیرنده مناسب و مساعد است.
در مدرسه، یادگیرندهها متناسب با سن و پایه و دورة تحصیلی که در آن درس میخوانند، باید به شایستگیهای لازم دست یابند، باید استعدادهای بالقوه و فطری و خدادادی آنها شکوفا شود، باید با آداب شایستة زندگی آشنا شوند و آنها را کسب کنند، باید به اندازة لازم با علم و دانش متناسب با وضعیت خود آشنا شوند و با مقدمات علوم مختلف، اعم از ریاضیات، ادبیات، علوم تجربی، علوم اجتماعی و فرهنگی، علوم اقتصادی و حرفهای، علوم انسانی و ارتباطات، و هنر و زیباشناسی دمخور شوند و به اقتضای برنامة درسی خود در هر یک از این دروس تجربه کسب کنند و راههای عمل به آموختهها را یاد بگیرند.
آنها باید پس از آموزشهای لازم در هر جلسه، در هر پایه و در هر دوره بتوانند در حد خود به ابتکارات و خلاقیتهای ذهنی خویش کیفیت ببخشند و هر چند اندک، به تناسب وضع موجود خود، به تولید علم بپردازند.
آنها در مدرسه باید یاد بگیرند که وقت خود را فقط صرف آشنایی با دانش و تجربههای موجود علمی نکنند، بلکه توانمندی بهرهگیری از علم و دانش موجود برای خلق علم و دانش جدید را عادت یادگیری خود قرار دهند.